Indendørs dør- første gang

Kære forum.
Skal for første gang forsøge at skifte en indvendig dør, samt dørkarm.
"Teorien" bag hvordan det sådan set blot handler om at montere en ramme i lod og vatter i et hul i væggen er jeg med på (tror jeg😉).

Mit spørgsmål går på hvordan jeg gør i mit specifikke tilfælde, hvor jeg har niveau forskel mellem de to gulve, hvor døren skal monteres. 
Gulvet i gangen er cirka 8mm højere end gulvet i badeværelset. Og så er der lige ledes et "hul" i mellem de to gulve, hvor der tidligere har været et trin.
Hvordan gør jeg her, for at få den bedste løsning?
På forhånd tak 🙂
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt døren i så underkant af bundstykket passer med gulvet i gangen. 

fase
Det er tilsyneladende en dør uden bundstykke. Så du bliver nødt til at få repareret gulvet inden du sætter døren i. Niveau forskel kan du sagtens klare enten ved at have den 8 mm "trin" inde i badeværelse eller ved at det nye stykke hælder de 8 mm. 
Jeg kan se ikke se at du har lavet gulv eller hvilken gulv du har i badeværelse. Det korrekte ville være at de 2 gulv systemer mødes lige under døren. Så hvis det fliser du har under gulvpap ville jeg fortsætte med dem hen til dørplade, og så lave et lille stykke gulv ind imod fra gang/stue.  Så må den række fliser fliser stige lidt. 
Man kan få aluminiums skinne til at sætte hen over samlingen så denne bliver pæn. Der findes profiler som kan optage lidt højde forskel, men 8 mm er ret meget i den forbindelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Det er da rigtigt, der er ikke et bundstykke i karmen. Kunne man forestille sig, at karmen blev forsynet med et bundstykke til at dække overgangen?

fase
I den originale karm var der et bundstykke, som blev skåret væk, da gulvet i gangen blev lagt. Planen er, at der skal ny karm med nyt bundstykke i.
På billedet ser det ud, som om bundstykket i karmen kan dække overgangen mellem de to gulve. Hvis du monterer karmen så underkant bundstykke passer med gulvet i gangen, kan du understøtte mellemrummet ved at fylde mellemrummet med cementmørtel, der gøres glat ved udførelsen.

fase
Annonce
Det lyder som en god løsning! Det tror jeg at jeg vil prøve.
Men hvad gør jeg så med det gab der kommer mellem det nye bundstykke og gulvet i badeværelset? Skal det bare fuges? Eller en lille liste?
Du kan udfylde de 8 mm. med cementmørtel (blanding 1:4), der gøres glat ind mod badeværelset. Det er jo kun 8 mm, det drejer sig om. Du kan også lade en smule tilbage under bundstykket, så du kan fuge resten, hvis du synes, det er pænere.
Prøv først at sætte dørkarmen i, så vil du se proportionerne.
Dørkarmen sætter du først fast i hængselsiden og sætter døren i. Dernæst retter du karmen til så der lige stor fuge rund om døren.

fase
Det er godt at støtte bundstykke midt under, så det ikke giver sig hvis man træder på det. Så er det måske en gummifuge som du bruger i resten af badeværelse, der skal bruges på den side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis