Samling af afløbsrør og tilslutning til faldstamme

Tjalde
Tjalde
41 5230
Hej.

Jeg skal have flyttet køkkenet til et andet rum, så der skal trækkes et nyt afløbsrør i kælderloftet. Det bliver et relativt langt stræk, hvor jeg selvfølgelig sørger for et fald på 2 cm pr. meter hen til en nyere faldstamme i plastik.

Da strækket er langt, skal jeg samle flere afløbsrør. Ville i nøjes med den nemme løsning bare at bruge mufferne, eller save mufferne af og bruge en jetkobling?

Lidt det samme, men bør jeg sætte en forgrening ind i faldstammen med jetkobling øverst og nederst, eller kan jeg nøjes med en jetkobling nederst og muffen øverst (som på billedet)?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj
jenshøj
3268 4800
Hvis faldstammen er af plast og ikke kan adskilles, så brug den viste og en skydemuffe. Jetkoblinger er til stålrør eller hvis der samles mellem to forskellige materialer. Der skal i så fald bruges støttebøsning i plastrøret.

Tjalde
Tjalde Trådstarter
41 5230
jenshøj skrev den 11-05-2023 17:06:39

Hvis faldstammen er af plast og ikke kan adskilles, så brug den viste og en skydemuffe.

Tak for hurtigt svar. Faldstammen kan ikke skilles ad i kælderen. Jeg er lidt nervøs for en skydemuffe. Er der ikke risiko for, at den glider ned?

jenshøj
jenshøj
3268 4800
Har tilføjet lidt til mit svar ovenfor. Skydemuffen er lavet til formålet. Ikke noget problem i at bruge den. Brug glidemiddel når du samler det. Så er det lettere at samle uden at gummipakning flytter sig eller går i stykker.
Tjalde
Tjalde Trådstarter
41 5230
jenshøj skrev den 11-05-2023 17:13:13

Har tilføjet lidt til mit svar ovenfor. Skydemuffen er lavet til formålet. Ikke noget problem i at bruge den. Brug glidemiddel når du samler det. Så er det lettere at samle uden at gummipakning flytter sig eller går i stykker.

Super! Tusind tak. Jeg går ud fra, at mufferne i afløbsrøret så også er det rigtige valg til at samle de tre meter lange stykker hen til faldstammen?

jenshøj
jenshøj
3268 4800
Tjalde skrev den 11-05-2023 17:22:35

Jeg går ud fra, at mufferne i afløbsrøret så også er det rigtige valg til at samle de tre meter lange stykker hen til faldstammen?

Ja, det er jo derfor rørene er lavet på den måde   Fiksér rørene f.eks. med nedstropninger af patentbånd for hver meter, således at faldet er korrekt, og rørerne ikke komme til at hænge med tiden.

Tjalde
Tjalde Trådstarter
41 5230
jenshøj skrev den 11-05-2023 17:45:50

Tjalde skrev den 11-05-2023 17:22:35

Jeg går ud fra, at mufferne i afløbsrøret så også er det rigtige valg til at samle de tre meter lange stykker hen til faldstammen?

Ja, det er jo derfor rørene er lavet på den måde   Fiksér rørene f.eks. med nedstropninger af patentbånd for hver meter, således at faldet er korrekt, og rørerne ikke komme til at hænge med tiden.

Ja, det har nok ret i. Jeg var dog lidt i tvivl om, hvor godt pakningerne i mufferne kunne lukke til ved et lille fald.

Men tusind tak for hurtige svar 🙂
Annonce
ev elmand
ev elmand
24467 7480
For år tilbage var der kun enkelt læber i gummipakninger i mufferne. De kunne stort set altid holde tæt. Nu er der dobbelt læber i pakninger og det er absolut meget bedre end at bruge jet samlinger. 
Rørene skal vende rigtig, altså så muffe enden vender " opad " 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Tjalde
Tjalde Trådstarter
41 5230
ev elmand skrev den 11-05-2023 23:59:20

For år tilbage var der kun enkelt læber i gummipakninger i mufferne. De kunne stort set altid holde tæt. Nu er der dobbelt læber i pakninger og det er absolut meget bedre end at bruge jet samlinger. 
Rørene skal vende rigtig, altså så muffe enden vender " opad " 

Tak, det lyder meget betryggende. Jeg er også med på, at mufferne skal være højest. Derfor havde jeg også bestilt en jet kobling til den nederste samling på faldstammen. Men det passer mig fint, hvis en skydemuffe er det rigtige

ev elmand
ev elmand
24467 7480
Man skal bruge det samme system hele vejen for at få det bedste resultat. 
Og husk så at reife enderne meget hvis det bliver savet over. Kig på de originale ender sådan skal de ca. se ud. Og så naturligvis glidemiddel, så du ikke ødelægger gummelæberne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Tjalde
Tjalde Trådstarter
41 5230
Jeg skal nok ordne enderne, så de er glatte og ikke skader gummipakningerne. Jeg har også glidex til at smøre med, så det hele skal nok gå   Bortset fra at PostNord ikke har leveret mine varer i dag som forventet, så det bliver ikke lige i denne weekend.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis