Slibning af Egetræsgulv

Hejsa allesammen,

Jeg vil rigtig gerne igang med et lille "Gør det selv projekt", men er lidt i tvivl hvordan jeg griber det hele an, så jeg får et tilfredsstillende slut resultatet. Har 32 kvadratmeter egetrægulve som hedder: DINESEN plankegulv.

Gulvet er på ingen måder nedslidt overhoved, men grundet sollys og skidt, er gulvet blevet meget mørkt nogle steder, og andre steder mere lyst, det er så træt af at se på, så tænker at jeg vil slipe hele gulvet ned med rondelsiber og give det omgang hærdende olie. 

Er i tvivl om jeg skal slipe gulvet over to omgange, først lave en mellemslibning med en korn 60 - 80 og efterfølgende med en korn 100 - 120 til finslibning af gulvet, der sikrer en flot sleben overflade. Er det muligt at springe mellemslibningen over og kun nøjes med en finslibning?
Vedr. Polering af gulvet, er det nødvendigt?

Tænker at jeg vil bruge en olie, som giver et varmt udtryk efter olien er påført over 2 - 3 omgange, da jeg ikke er interesseret i at gulvet bliver helt lyst, som vist på et af billederne. Men mere en mellem nyance, mellem det mørke og det lyse, så det får et varmt udtryk.

Ang. påføring af hærdende olie, vil i anbefale jeg bruger en stor pensel eller en malerrulle?

Spørgsmål:
1) Hvilken kornstørrelse skal jeg bruge?
2) Rengøring inde olien påføres?
3) Hvilken slags olie skal jeg bruger til gulvet?
4) Polering af gulvet med en skuresvamp?
5) Er der noget jeg skal tage i betragtning?

Mange venlige hilsner - Torben 🫠
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et gulv til over 1.000 kr/m2 du potentielt kan ødelægge, så selv om jeg normalt altid vil vælge gør det selv løsningen ville jeg nok overveje om ikke det gav mening at få en professionel til det.

Du kan ikke springe det grove sandpair over. Olien sætter sig bare i det fine sandpapir, og du ener med at bruge 3x så meget. Det kræver en del øvelse ikke at slibe spor med slibevalsen ved start/stop.

Selvbygger med stort S. 
Hej Superdiy.
Tak for dit indlæg! Fy for satan, den havde jeg ikke lige tænkt over at gulvet var så dyrt. Tror jeg må se det i øjene, at det er simpelthen for risikabelt at gå i krig med, tror istedetfor jeg overlade det til de professionelle, som har mere styr på det, for det sidste jeg vil er nemlig at ødelægge gulvet.

Nu kan jeg høre du har godt styr på det med trægulve. Hvad tror du det ca ville koste at få nogle professionelle ud og slibe gulvet og give det olie?
Inden du hyrer nogen..  så forhør dig his venner og bekendte, om de har brugt et firma, som kan anbefales.. Det er desværre en branche med mange dårlige historier. 
Du har ikke udfyldt dit postnummer på profilen, men måske nogen herinde også kunne give en god/dårlig reference? 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej lyhne1, 
Mange tak for dit svar. Det vil jeg hermed tage til mig! 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også