Hejsa allesammen,
Jeg vil rigtig gerne igang med et lille "Gør det selv projekt", men er lidt i tvivl hvordan jeg griber det hele an, så jeg får et tilfredsstillende slut resultatet. Har 32 kvadratmeter egetrægulve som hedder: DINESEN plankegulv.
Gulvet er på ingen måder nedslidt overhoved, men grundet sollys og skidt, er gulvet blevet meget mørkt nogle steder, og andre steder mere lyst, det er så træt af at se på, så tænker at jeg vil slipe hele gulvet ned med rondelsiber og give det omgang hærdende olie.
Er i tvivl om jeg skal slipe gulvet over to omgange, først lave en mellemslibning med en korn 60 - 80 og efterfølgende med en korn 100 - 120 til finslibning af gulvet, der sikrer en flot sleben overflade. Er det muligt at springe mellemslibningen over og kun nøjes med en finslibning?
Vedr. Polering af gulvet, er det nødvendigt?
Tænker at jeg vil bruge en olie, som giver et varmt udtryk efter olien er påført over 2 - 3 omgange, da jeg ikke er interesseret i at gulvet bliver helt lyst, som vist på et af billederne. Men mere en mellem nyance, mellem det mørke og det lyse, så det får et varmt udtryk.
Ang. påføring af hærdende olie, vil i anbefale jeg bruger en stor pensel eller en malerrulle?
Spørgsmål:
1) Hvilken kornstørrelse skal jeg bruge?
2) Rengøring inde olien påføres?
3) Hvilken slags olie skal jeg bruger til gulvet?
4) Polering af gulvet med en skuresvamp?
5) Er der noget jeg skal tage i betragtning?
Mange venlige hilsner - Torben 🫠