Risiko for asbest synlig fliseklæber

I et rum i min kælder har jeg er gammelt betongulv, hvor på der flere steder er synlige rester af gammel fliseklæber i forbindelse med fjernelse af klinker. Alt sammmen er lavet før min tid.

Mit hus er 1910, og da klinkerne i vådrum på badeværelset er fra 1970’erne kunne jeg forestille mig, at fliseklæberesterne er meget gamle og derfor kan indeholde asbest.

Af gode grunde vil jeg gerne undgå, at fliseklæberesterne danner støv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lav en laboratorieprøve på det, så får du klar besked.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-05-2023 19:25:00

Lav en laboratorieprøve på det, så får du klar besked.

 Vi overvejer at få lagt et nyt betonlag oven på det eksisterende beton, da det er slidt og ujævnt. Herved vil den gamle fliseklæber blive skjult. Vil det være en god idé?

Det vil i hvert fald gøre at der ikke kan frigives potentielle spore fra fliseklæb, skulle det indeholde nogle. Problemet opstår så først den dag betonen skal brydes op.

Der er asbest i mange ting fra den tid, som aldrig bliver opdaget, fordi det er bygget ind i konstruktionerne. Så jeg ville nok ikke have dårlig samvittighed ved at vælge den løsning.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-05-2023 19:50:36

Det vil i hvert fald gøre at der ikke kan frigives potentielle spore fra fliseklæb, skulle det indeholde nogle. Problemet opstår så først den dag betonen skal brydes op.

Der er asbest i mange ting fra den tid, som aldrig bliver opdaget, fordi det er bygget ind i konstruktionerne. Så jeg ville nok ikke have dårlig samvittighed ved at vælge den løsning.

 Vi er ret nervøse over det, fordi vi jævnligt har færdes i det rum i de knap 2 år, vi har boet her. Der er nok fliseklæberester fra 15-20 fliser i rummet, som vi har trådt rundt i. Men det er desværre først nu, at vi er blevet opmærksomme på, at det kunne være et problem.

Hvorfor får i så ikke lige sendt en prøve ind, så i kan få fjernet nervøsiteten, hvis den er negativ? Det kunne godt være de 1000kr. Værd.

Elektronikteknikeren
Annonce
I skal ikke være nervøse af den grund. 
Der bliver talt meget om asbest, og det har også sin berettigelse men der er kun omkring 300 hvert år som får konstateret lungehindekræft i Danmark. Denne sygdom kommer vist stort set alene efter asbest påvirkning. Det er dog langt overvejende folk fra Nr.Sundby og Ålborg hvor eternit fabrikken lå. Samt tømrere som har arbejdet med at save i asbest plader igennem flere år. 
Jeg kan nævne mange andre risiko faktorer som giver langt højere risiko. 
Så der er meget meget ringe sandsynlighed for at det går ud over jer, og det der er sket kan i ikke gøre om. Så få det undersøgt og i tilfælde af at der er asbest får det saneret væk på lovlig vis. Det giver mest ro i sindet. 
Jeg ville uden betænkning lægge et nyt pudslag hen over.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-05-2023 23:52:51

I skal ikke være nervøse af den grund.
Der bliver talt meget om asbest, og det har også sin berettigelse men der er kun omkring 300 hvert år som får konstateret lungehindekræft i Danmark. Denne sygdom kommer vist stort set alene efter asbest påvirkning. Det er dog langt overvejende folk fra Nr.Sundby og Ålborg hvor eternit fabrikken lå. Samt tømrere som har arbejdet med at save i asbest plader igennem flere år.
Jeg kan nævne mange andre risiko faktorer som giver langt højere risiko.
Så der er meget meget ringe sandsynlighed for at det går ud over jer, og det der er sket kan i ikke gøre om. Så få det undersøgt og i tilfælde af at der er asbest får det saneret væk på lovlig vis. Det giver mest ro i sindet.
Jeg ville uden betænkning lægge et nyt pudslag hen over.  

 Tak 👍🏻

Jeg er helt enig i at man ikke skal gå selvsving over asbest. Støv i lungerne er noget skidt, især asbest, men der skal meget til før end det bliver en sundhedsproblem.

Rygning er også skidt for lungerne, men man får ikke kræft af, at gå forbi en ryger en gang om dagen i 2 år.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis