Fermacell/fibergips - lukning af gammelt hul til skorsten

Hej alle

jeg står og skal have lukket hullet til skorstenen i vores væg, da vi har fået monteret en ny brændeovn som er monteret andetsteds.

Hullet ser ud til at være bygget op således (se vedhæftede billeder):
1, ydermur/mursten - hul fra gammelt røgrør nu lukket med mørtel
2. sort plast/dampspærre? ligner det
3. Glasuld
4. Celutex plade 125mm
5. Fermacell/fibergips 125mm
6. muligvis filt som vægbeklædning

Jeg vil gerne prøve at lukke dette hul selv men skal lige høre jeres råd til fremgangsmåde.
a) Umiddelbart mangler der noget plastik / dampspærre ved detn gamle udgang, som nu er mørtlet til. Kan jeg bare sætte lidt plastik pose op omkring mørtlen (med lidt luft) som erstatning for den mangledne dampspærre?

b) jeg vil efterfølgende udskære et kvadratisk stykke på cirka 25x25 cm fibergips og bruge denne som skabelon og tilsvarende udskære samme kvadrat i væggen.
 
c) dernæst vil jeg stoppe en masse isover/glasuld (har noget tilovers fra andet projekt) ind i hullet for at isolere.

d) skære til i noget forskalling (3 stykker a 35cm)  og placere dem i top, bund og midte  - bagved eksisterende fibergipsvæg og med isoleringen bagved. Hernæst vil jeg skrue brædderne i eksisterne fibergips og bagefter montere det nye fibergips stykke på 25x25 cm på de 3 tværgående forskallingsbrædder

e)  jeg vil herefter fuldsparte ovenpå og omkring den nye fibergipsplade med fibergipsspartel. hernæst slibe det pænt.

f) For så vidt angår opsætning af filt på væggen - kan jeg så bare skære lidt filt ud i fx 50x50 cm og dække det spartlede sted til efter påføring af vævklæber? og vil det se pænt ud med et kvadradisk stykke filt?

g) til sidst maling med glans 10.

Jeg vil være meget taknemmelig for gode råd ift. dene procedure, og hvad jeg skal være særligt opærksom på.

På forhånd tak.

DBH Nazim 

MVH Nazim
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En plastpose ind hvor der mangler noget er ok. Du stopper det så godt som muligt nd over den gamle dampspærre.
Jeg ville ikke gå efter større hul i væggen, men blot sætte 2 stumper forskalling bag celutex. De skrues fast igennem fibergips væggen. 
Så kommer der 2 lag runde stykker fibergips på så det passer med dybden. Der vil være større sprækker som spartles op. Husk maks 4 mm tykkelse og så vente et par dage, inden næste lag. 
Jeg ville nok nøjes med at fuldspartle, duppe lidt i overfladen med en svamp så det ligner filt overfladen. Jeg tror ikke det bliver bedre med nyt stump filt. 
Det er aldrig godt at lave et hul endnu større end det er i forvejen. Og forskalling kan godt skubbes ind hvis du gør det først, skubber det lidt op/ned,  evt. med en skrue i kanten, og fylder så med isolering. Så trækkes forskalling ned og fastgøres. 
Du har nok en lille kommafejl, det er sikkert 12,5 mm plade væg du har af begge typer og ikke 125 mm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa,

yes, det er selvfølgelig 12,5mm og ikke 125mm tykke plader :)
Tak for rådene - jeg kaster mig ud i det med den fremgangsmåde.

BH Nazim 

MVH Nazim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen
så fik jeg lidt tid til at få lukket det gamle hul med 2 lag fibergips og noget forskalling ovenpå isoleringen.
Jeg har dog lige et spørgsmål vedrørende vedrørende sprækkerne som jeg har forsøgt at markere på billedet.
Skal jeg bare komme lidt spartel ind i selve sprækkerne og lade det tørre, inden jeg fuldspartler? Eller er der andre midler, som vil være bedre til at lukke sprækkerne, fx silikone eller byggeskum? 

Takker pænt igen.

MVH Nazim



MVH Nazim
Spartelmasse er fint. Gipsspartel måske endnu bedre.
Silikone vil være noget hø og ligeledes byggeskum.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er flere forskellige spartel typer. Sandspartel kan kun tørre op i 4 mm dybde, så der skal man vente nogle dage indtil 1 fyldning er helt tøt.
Du kan bruge gips puds eller model gips som kan købes i mindre portioner. Det hærder på få minutter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svarene. 
Jeg har en bøtte med fibergips spartel liggende. Udefra jeres svar tænker jeg at gøre følgende:
1. Fylder sprækkerne godt ud med spartelmasse og sætter noget armeringsbånd rundt langs kanten/ovenpå sprækkerne. Og lader det tørre lidt. 
2. Dernæst fuldspartler jeg i et lag på 2-3mm og dupper overfladen med en svamp (som ev elmand foreslog tidligere), så det ligner lidt filt. Lader det tørre i en dag minimum . 
3. Springer slibningen for ikke at ødelægge den filt lignende struktur, og maler direkte ovenpå. 

Er det ikke en OK fremgangsmåde? 




MVH Nazim
Det er ved opfyldning af sprækker at du også skal holde de maks 4 mm tykkelse på spartel massen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også