Bedste metode til at skære få mm af garderobedøre på langs

Hej,

Jeg har 4 garderobedøre af MDF, som har lig med nul mellemrum mellem hinanden når de er monteret. Skaber selvfølgelig nogle problemer når man åbner og lukker dem. Har haft dem skåret i Bauhaus’ savværk og havde glemt at have de få mm i betragtning. De skåret snor lige og da jeg selv må få skåret dem til vil jeg selfølgelig gerne bibeholde de lige snit.

Hvilken metode er bedst til at få fjernet blot 1-2 mm pr. dør når dørene er 240 cm i højden?

Har en Makita dyksav, men kun en føringsskinne på 1,4m og jeg havde nu egentlig allerede planlagt at købe en mindre føringsskinne til mindre snit, men kan læse mig frem til at tilkoble 2 skinner sammen kan være en svær opgave, hvis det skal være snor lige.
Hej, Jeg har 4 garderobedøre af MDF, som har lig... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding75 skrev den 10-05-2023 13:26:27

@je_ns: Hvordan skulle et parallel-anslag kunne komme så langt ind, at der kun fjernes et par mm? Ofte vil savklingen på en rundsav være tykkere end 1-2mm, så hvordan det præcist skulle fungere, kan jeg ikke se..

HrT giver IMO det bedste forslag, brug den ene skabslåge som anslag/skinne til at skære en smule af de andre.

Lågerne er ikke andet end 37 cm i bredden. Anslaget kan monteres på venstre side af dyksaven. Tænker det muligt at komme helt ud til kanten så

je_ns skrev den 10-05-2023 13:38:01

Kolding75 skrev den 10-05-2023 13:26:27

@je_ns: Hvordan skulle et parallel-anslag kunne komme så langt ind, at der kun fjernes et par mm? Ofte vil savklingen på en rundsav være tykkere end 1-2mm, så hvordan det præcist skulle fungere, kan jeg ikke se..

HrT giver IMO det bedste forslag, brug den ene skabslåge som anslag/skinne til at skære en smule af de andre.

Ja så vil der ryge lidt mere end et par mm, afhængig af tykkelsen på savklingen, akku save ar typisk en tynder klinge, hvis det er sådan en dyksav trådstarteren har.

Er der ingen af jer der har savet mindre end en savklingetykkelse af et eller andet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@JohnLarsen: Jow, men hvad har det med sagen at gøre?

Hellere leje end at bo på gaden.
JohnLarsen: 
Jeg har ofte savet mindre af end savklinge tykkelse, og det kan let lade sig gøre med dyksav på førings skinne. 
Det Kolding75 skriver er at det ikke kan lade sig gøre med parallel anslag. Den kan naturligvis ikke gå længere ind end til klingen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det dur ikke med parallel anslaget, kom i tanke om jeg havde et liggende til min Makita dyksav, har dog aldrig brugt der.
Hvis man sætter det på "bagsiden" kan det max komme ud på 32,5 cm.
Sætter man det på den anden side, kan det ikke komme helt ind til klingen, der mangler knap 1 cm, så skal man skrue en stump liste på, der er huller, men det bliver også noget bøvl.
Så enten køb en styreskinne og samlebeslag, eller som en foreslog, brug en låge til land...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Forslag: Køb en retteskinne på 2,5 meter (fåes i Jem og Fix) og brug den som anslag. Den er fuldstændig ret og særdeles stabil. Har selv brugt sådan en i forbindelse med saveopgaver af lange snit. Du slipper for samling af føringsskinne og derved eventuelle skævheder.
Bare man bruger 2 stk samlebeslag, så bliver de 2 føreskinner koblet sammen så de er helt lige, det er der ingen problemer i.

Vi prøver igen, i morgen --
Eller - lav en 90 gr. vinkelplade til overfræser og kør de 2 mm af fra begge sider med et godt not jern..  - stort set ingen op rifter, hvis du holder godt fast i medløb. ( som for ridser på rundsav )

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis