Bedste metode til at skære få mm af garderobedøre på langs

Hej,

Jeg har 4 garderobedøre af MDF, som har lig med nul mellemrum mellem hinanden når de er monteret. Skaber selvfølgelig nogle problemer når man åbner og lukker dem. Har haft dem skåret i Bauhaus’ savværk og havde glemt at have de få mm i betragtning. De skåret snor lige og da jeg selv må få skåret dem til vil jeg selfølgelig gerne bibeholde de lige snit.

Hvilken metode er bedst til at få fjernet blot 1-2 mm pr. dør når dørene er 240 cm i højden?

Har en Makita dyksav, men kun en føringsskinne på 1,4m og jeg havde nu egentlig allerede planlagt at købe en mindre føringsskinne til mindre snit, men kan læse mig frem til at tilkoble 2 skinner sammen kan være en svær opgave, hvis det skal være snor lige.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til LDS.
Har du et langt nok lige bræt at montere, fra den fjerne kant, som du kan køre dyksaven langs? Eller kan du benytte en af dørene i stedet.
Tror jeg ellers ville høre et nærliggende tømrer- eller snedkerværksted hvad de skal have for at skære det nødvendige af.
Naturalier med ø når man sommetider langt med😇

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Sådant skæres bedst på bordrundsav, du kan selvfølgelig også med dyksav, men det er ny lettere med et godt fast land/ bagstop.
Mvh.
Mikkel

Alternativt brug den ene låge som skinne til skæringen af den anden
Det er absolut bedre med dyksav end på bordrundsav. Nu kan lægge din skinne op, og save et stykke som den kan nå. 
Så flytter du skinne og inden du starter dyksaven sættes klingen ned et sted du har savet, sav og skinne skubbes ind imod materialet. Så har du et godt udgangspunkt for at få det lige. 
Du kan også bruge en af de andre døre til at styre skinne når denne flyttes. Denne dør skal så fastholdes med skruetvinger inden du begynder at save. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du køber en ekstra 1400 mm skinne til din dyksav, så køb 2 samlebeslag, så får man den bedste samling af de 2 skinner. (en på undersiden og en på oversiden)
I øvrigt er dyksaven et rigtigt godt valg til opgaven, sådan en størrelse plade er ikke til at håndtere på en stationær rundsav, medmindre det da er en stor professionel maskine.

Du kan også købe et parallel anslag til din dyksav, det koster 149 kr ved prishammeren, det er fint at bruge når kanten på pladen er helt lige, og anslaget har samme længde som sålen på saven, og styret i begge ender.
LINK​​​ 

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hvis du har en overfræser, kunne det også være en mulighed.
Hvis du har en overfræser, kunne det også være en mulighed.

Ja. En overfræser, en lige skinne/liste og et kantjern

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Hold da op, tak for alle de gode inputs :) En overfræser lyder som en god ide, havde jeg aldrig tænkt på. Men tror jeg går med "je_ns" ide og anskaffer mig et parallelanslag. Så det vel bare et spørgsmål om hvor god man er til at få klemt lågen fast med skruetvinger og skubbe dyksaven med anslaget godt op mod kanten, så man ikke lægger og rykker i den mens man udfører snittet
@je_ns: Hvordan skulle et parallel-anslag kunne komme så langt ind, at der kun fjernes et par mm? Ofte vil savklingen på en rundsav være tykkere end 1-2mm, så hvordan det præcist skulle fungere, kan jeg ikke se..

HrT giver IMO det bedste forslag, brug den ene skabslåge som anslag/skinne til at skære en smule af de andre.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 10-05-2023 13:26:27

@je_ns: Hvordan skulle et parallel-anslag kunne komme så langt ind, at der kun fjernes et par mm? Ofte vil savklingen på en rundsav være tykkere end 1-2mm, så hvordan det præcist skulle fungere, kan jeg ikke se..

HrT giver IMO det bedste forslag, brug den ene skabslåge som anslag/skinne til at skære en smule af de andre.

Ja så vil der ryge lidt mere end et par mm, afhængig af tykkelsen på savklingen, akku save ar typisk en tynder klinge, hvis det er sådan en dyksav trådstarteren har.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis