Gavlbeklædning råd

Hej med jer,

Håber i kan hjælpe / rådgive os her.

Vi har købt et hus, hvor gavl beklædningen er i træ. Det er ikke så kønt pt.

Vi overvejer at få lavet det vedligeholdelsesfrit eller beholde træ. Vi har penge i budgettet til det.

Vi har haft en byggesagkyndig med som ville anbefale ikke at bruge penge på vedligeholdelsesfrit, i stedet blot bibholde træ og male hvert 8 år (med en god maling). Han ville bruge pengene på andet der giver mere mening. Det vil vi betale os fra hvis det er.

Eller vedligeholdelsesfrit, som han sagde ville give andre problemer efter en 5-6 år som alger/og facade forringning. 

Hvad bør vi gøre? Vi kommer ikke selv til at male det.

Alle råd modtages med kyshånd :)

- Morten
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis i ikke selv maler, så ville jeg vælge eternit plader. Altså vedligeholdes fri. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Læg lige et foto ind, så kan vi bedre se, hvad vi råder til🙂
Jeg har monteret Rockpanel på min gavl, og er tilfreds. Der er let at arbejde med, og let at tilrette. 
Min oplevelse med eternit (i mørk grå) er at det falmet virkelig meget. Det er fået fra at være pæn mørk grå (måske antracit?)farve, til lysegrå, på ca. 5 år. 
Mine rockpanel-plader er ikke falmet endnu, men de har også kun siddet et par år, efter sigende, kan de males med vandbaseret maling, hvis de skulle trænge..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

ev elmand skrev den 09-05-2023 18:03:21

Hvis i ikke selv maler, så ville jeg vælge eternit plader. Altså vedligeholdes fri. 

Hvorfor?

Kan det betale sig prismæssigt kontra betale en maler hvert 8 år?

Og famler det netop ikke med tid og bliver grimt? Det var lidt byggesagkyndigs holdning.. 
lyhne1 skrev den 09-05-2023 19:20:37

Læg lige et foto ind, så kan vi bedre se, hvad vi råder til🙂
Jeg har monteret Rockpanel på min gavl, og er tilfreds. Der er let at arbejde med, og let at tilrette. 
Min oplevelse med eternit (i mørk grå) er at det falmet virkelig meget. Det er fået fra at være pæn mørk grå (måske antracit?)farve, til lysegrå, på ca. 5 år. 
Mine rockpanel-plader er ikke falmet endnu, men de har også kun siddet et par år, efter sigende, kan de males med vandbaseret maling, hvis de skulle trænge..

 Billede her :)

Er ikke super pænt velholdt..
Ville skulle males sort hvis det var.

Mht Eternit var det det samme byggesagkyndig sagde.. Så han ville beholde træ og male hvert 8 år agtigt..

Hvor stor og tilgængelig er gavlen?
Det afhænger meget af farven. Lyse farver falmer mindre end mørke..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Hvilket verdenshjørne peger gavlen mod?
Hvis der er sol på, så overvej nøje, hvor varm den bliver, I sort, hvis malet.. 
Der har en ventileret facade en fordel.. Men bliver stadig varm.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 09-05-2023 21:57:42

Hvilket verdenshjørne peger gavlen mod?
Hvis der er sol på, så overvej nøje, hvor varm den bliver, I sort, hvis malet.. 
Der har en ventileret facade en fordel.. Men bliver stadig varm.

 Billedet der er hvor gavlen peger mod Nord. Det er klart den side der er mest medtaget. 

Den anden side samt langsiden er pænere
mortenbh skrev den 09-05-2023 22:11:58

 Billedet der er hvor gavlen peger mod Nord. Det er klart den side der er mest medtaget. 

Den anden side samt langsiden er pænere

 Mod nord.. er den grim af alger og snavs, eller nedbrudt? Alger og snavs kommer også til at sidde på "vedligeholdelsesfri" materialer..



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 10-05-2023 05:35:22

mortenbh skrev den 09-05-2023 22:11:58

 Billedet der er hvor gavlen peger mod Nord. Det er klart den side der er mest medtaget. 

Den anden side samt langsiden er pænere

 Mod nord.. er den grim af alger og snavs, eller nedbrudt? Alger og snavs kommer også til at sidde på "vedligeholdelsesfri" materialer..


 Ikke så galt med alger. Mere bare nedbrudt og snavs - godt brugt. Den side er også mest udsat for al vind og vejr.

Ja det kommer også på vedligeholdelsesfri. 

Spørgsmålet er så bare om det er de penge værd, eller bare få det overmalet.

Man er måske mere ude i hvilket udtryk man gerne vil have i stedet..
At udskifte beklædningen på gavltrekanten til hardieplank eller andet plastik, betyder jo ikke at vindskederne (som virkelig trænger) og vinduesrammerne ikke skal males. Rent visuelt ændrer det en del på huset, så i skal tænke jer om inden. Personligt havde jeg helt klart beholdt træværket.

Med mindre man har en fysisk skavank, eller er for gammel til at stå på en stige tager der virkelig ikke mange timer at male den smule træværk en gang hver 10 år. 

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også