Pille tag ned, inkl. spær

Hvad gjorde man i gamle dage? Taljer og gier?

Jeg har dette gamle udhus, hvor taget er hullet som en si. Derfor er også de fleste taglægter i en forfatning, der har set bedre dage. Ergo kan jeg ikke bruge det til en skid, og jeg har nu besluttet, at jeg vil have taget HELT ned og så lægger jeg et fladt tag i stedet, som passer meget bedre til mit kommende formål.

Men spærene? De er vel 6-7 meter fra rem til kip, og dem løfter jeg jo ikke bare ned med den ene hånd på ryggen.

Jeg kan ikke få kørt en kran ind på grunden, og jeg glemte at holde øje med, hvad min gode morfar gjorde i den slags situationer. 

Kan sådanne væltes lidt gelinde 1 efter 1, når man har taget tagestenene og taglægter ned? Eller skal jeg bare starte fra kip og save lidt efter lidt ned, salami-metode (ærgerligt, da jeg gerne ville gemme spærene)? Noget tredje?

Tak! 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set film om bygning af min gamle skole. Her er der meget større spær. Der blev lavet en træ rampe på siden af bygningen ved den ene ende. Så tog 4 mand fat i spærfaget og gik op ad rampen, hen over gavlmuren, de 2 yderste gik så hen over de langs gående mure og de 2 i midten hen over en midter mur. Når de så kom frem til stedet, hvor det skulle rejses så bandt men en lægte til spidsen og kunne på den måde skubbe den op. 
Du kan jo starte med at tage hånden på ryggen frem og i brug   Og eventuel en frisk gut til at hjælpe
Du kan pille taget og de fleste lægter af, men husk at beholde nogle skråstivere ellers kan det vælte ned med dig ovenpå eller under. For at holde spær på plads indtil du bestemmer, så kan du bevare en lægte i hver side lidt under hanebåndet. Så er de nemmere at nå og eventuelt save over ved næste spær.
Så kan du sætte et reb fast i det første spær og hen over et hanebånd længere henne. Spæret kan så fires ned indtil toppen ligger nede på jorden. 
Har du noget nede i laden som rebet også kan gå omkring så letter det jo opgaven. Det kan være trækket på en traktor eller andet.
Det sidste spær skal du have gode og friske lægter på som skråstivere så du så kan få den ned med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis