Radon sikring under gulvtæppe?

Hej LDS. Jeg kan læse flere steder at man altid skal Radon/dampspærre under trægulv. men ingen steder står der noget om gulvtæpper? 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At der skal være gulvtæpper under trægulvet ?       

Spøg til side. Dampspærren skal sidde i periferien af huset, så du kan sige at du pakker husets skal ind i en tæt plastik pose.
Radon sikring laves typisk under gulve og som navnet siger sikrer mod radons opstigning i boligen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Undskyld. Tror i misforstår mig. Jeg er igang med at lægge gulvtæpper. Skal jeg Radon sikre under dem? Det er et ældre hus fra 1970.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, du skal ikke lægge radonspærre, hvis du lægger gulvtæppe eller træbelægning på gulvet. Radonsikring er en del af moderne huses konstruktion.
GodeVen skrev den 09-05-2023 12:31:55

Nej, du skal ikke lægge radonspærre, hvis du lægger gulvtæppe eller træbelægning på gulvet. Radonsikring er en del af moderne huses konstruktion.

 Så er hus fra 1970 eret moderne hus?😁🙂

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hvorfor tror du at et hus fra 1970 er nyt? Der er næppe radonsikring i dit hus.

Hvis du får hele gulvet brækket op, skal et nyt gulv laves efter de gældende regler, dvs med radon sikring. Der skal ikke laves radonsikring blot fordi du får nyt gulvtæppe eller træbelægning.
GodeVen skrev den 09-05-2023 13:02:42

Hvorfor tror du at et hus fra 1970 er nyt? Der er næppe radonsikring i dit hus.

Hvis du får hele gulvet brækket op, skal et nyt gulv laves efter de gældende regler, dvs med radon sikring. Der skal ikke laves radonsikring blot fordi du får nyt gulvtæppe eller træbelægning.

 Vil det så ikke give mening at ligge en radonspærre under gulvtæppet? 



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej. Radon vil blot med tiden stige op i kanten af gulvtæppet og ende i rummet alligevel. Hvis du sørger for ordentlig udluftning er er radon ikke et problem. Høje radon værdier finder man typisk i kældre i ældre huse uden ordentlig udluftning.

Du kan starte med at se på Radon kortet, om du bor hvor er der størst risiko for Radon. du kan godt lægge radonsikring under gulvtæppe, men skal det have nogen virkning, så skal det klæbes tæt ved vægge osv. 
Beton gulv er i øvrigt radon tæt, men der er ofte revner ude ved vægge så der kan der komme opstigende radon. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du fået målt radon indholdet i dit hus? Bare for at undersøge om det er nødvendigt med radonspærre. Radonindholdet er ikke ens over hele landet. Bare for at se om det er et problem.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis