Radiator placering i kælder

Jeg er ved at renovere et hus fra 1965 med kælder hvor radiator i stueetagen skal fjernes, da der bliver lavet gulvvarme. I dag løber alle radiator rørene i loftet i kælderen langs ydervæggen og forsyner radiatorer i stueetagen og i kælderen. Da jeg gerne vil have nye radiatorer i kælderen og hele varme systemet alligevel skal laves om, overvejer jeg at placere kælder radiatorer på indervægge ind mod midten af rummene i stedet for ydervæggene. Dels kan jeg så slippe for de lange rør der går langs hele ydermuren og kun nøjes med en streng ned igennem midten af kælderen, som så forsyner alle rummene. Desuden er jeg ved at isolere alle ydervæggene i kælderen med multipor plader og jeg kan så undgå de "kuldebroer" som radiator monteringen vil skabe igennem multipor pladerne. Der bliver etableret ventilation i kælderen med flere Duka-one enheder, så dette burde også hjælpe lidt i forhold til varmefordeling. Kælderen bruges ikke til beboelse skal det lige siges, men til hobby og opbevaring, så der skal gerne være en temperatur på 18-20 grader.

Jeg ved godt at det optimale er at placere radiator under vinduer, men jeg ser bare fordele ved ikke at gøre det i mit tilfælde. Vil i mene at varmetabet ved at placere radiatorer i midten vil blive alt for stort?

Plusser:
Kortere radiator streng/mindre vand
"Ubrudt" ydervægs isolering
Nemmere opsætning
Pænere

Minus:
Varmetab og større varmeregning, ?%


Mvh
Henrik
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ændrer ikke på varmetabet. Man sætter dem ved ydervæge, for at få en mere ensartet varme i rummet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis