Omfangsdræn eller ej

Hej,
Jeg har et hus fra 1952/1981. Den gamle del har kælder hvor den "nye" har krybekælder. Jeg debaterer med mig selv hvorvidt jeg skal lave omfangsdræn på to sider af den gamle del da der alligevel skal graves til noget kloak og jeg har gravemaskinen men jeg er i tvivl hvorvidt der er behov. Jeg har i de sidste 10 år ikke har haft vand i kælderen (80m2) og hellere ikke noget fugt dog har jeg isoleret på indersiden med ISOPORE system https://www.nordisknhl.dk/naturlige-kalkprodukter/isopore-isoleringssystem. Der et sted hvor jeg ikke har isoleret hvor jeg kan se der er fugtigt i et hjørne mod krybekælder samt et bryggers der hellere ikke er isoleret kan jeg se at puds er blevet er gået op. Kælderen er super fin og tør og både opvarmet og ventileret med 4 genvex ventilatorer. Hvis jeg ikke laver dræn under alle kælder gulvene får jeg så meget ud af at lave omfangsdræn ? Altså når vandet stiger går det så ikke bare ud til omfangsdræn så der ikke er behov for også at bryde kælder gulve op hvilket jeg ikke har lyst til ?

Læser man på DinGeo for vores adresse står der :

Den modellerede gennemsnitlige grundvandsdybde er 1.6 meter på adressen. Dybden er baseret på data fra hele perioden 1991-2020 i vinterhalvåret. Medtages usikkerhed/datavariation ligger den gennemsnitlige grundvandsdybde i intervallet 0.8 - 2.2 meter. Det ret store usikkerhedsinterval afspejler bl.a. (1) usikkerhed på den nummeriske model, (2) naturlige nedbørsvariationer og (3) usikkerhed på de målte grundvandssdybder i de geologisk boringer.
Baseret på de historiske observationer og den nummeriske grundvandsmodel er der ikke tegn på at adressen har problemer med højtliggende grundvand, for nuværende.

/donnib

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Omfangsdrænet fjerner fugten fra dine ydervægge, dine indervægge vil stadig suge lidt fugt. Vi har omfangsdrænet med grundmursplader men indervæggene i kælderen var stadigt fugtige og det gamle acrylmaling skaldede af. Jeg har banket der gamle maling af og givet det kalk maling fra noget der hedder naturmaling, skruet op for varmen og sat duka pro i væggen, vi har ikke haft bøvl med fugt siden det er tre år siden nu og indeklimaet er rart på trods af vi tørrer tøj dernede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også