Lave nye udskårne spærender - hvordan? Eller hvem?

Hej
Jeg skal lave nye spærender da jeg løfter taget op. Monterer dem ovenpå de eksisterende der skæres af ved tagremmen. De er i 5’’ - så måler ca 125x125

Nogle gode ideer til hvordan jeg laver dem?

Tænker at bruge hylde varer fra tømmerhandlen. Altså 125x125 ubehandlet konstruktionstræ. Er det ok?

De skal bære den nye tagfod så skal monteres med nogle store bolte eller skruer oppe fra ned i de gamle og evt fra siderne i de nye spær. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du laver en skabelon af den ønskede profil i noget plade, f.eks. MDF og så bruger du en overfræser med et kopijern i til at følge skabelonen så du får den ønskede profil på din spærende. Du bliver nok nød til at fræse fra begge sider og det vil være en stor fordel hvis du har en båndsav eller noget andet til at fjerne størstedelen af materialet så det kun er de sidete milimeter du fjerne med overfræseren.
Jeg har lavet en lidt minde fancy profil på den måde.
perhans skrev den 08-05-2023 13:50:27

Du laver en skabelon af den ønskede profil i noget plade, f.eks. MDF og så bruger du en overfræser med et kopijern i til at følge skabelonen så du får den ønskede profil på din spærende. Du bliver nok nød til at fræse fra begge sider og det vil være en stor fordel hvis du har en båndsav eller noget andet til at fjerne størstedelen af materialet så det kun er de sidete milimeter du fjerne med overfræseren.
Jeg har lavet en lidt minde fancy profil på den måde.

Tak perhans

Jeg har lavet en skabelon og fundet en med en båndsav der er stor nok til  at save dem. Tak :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis