Hvordan undgår jeg blafrende dampspærre?

Kære alle,

Jeg har fulgt en del med herinde, hvor der må siges er mange gode tråde/debatter samt kvalificerede svar. :)

Som de fleste er jer andre, er jeg begyndte på et større renoveringsprojekt.   
Derfor har jeg et spørgsmål vedr. dampspærre - som jeg har måske selv har en løsning på, men måske der var en person med et kvikkere hoved, der kunne komme med en bedre (og nemmere) løsning.

Jeg har fået brækket 3 lag loft ned, og ved at fjerne gammel el og skal snart til at begynde på loftet så elektrikeren kan komme til at trække nye kabler.

Det står nu tilbage med tæt monteret ru forskallingsbrædder (tidligere med pudsloft) hvor der er lidt søm der stikker frem hist og pist.

Jeg kan IKKE montere dampspærren direkte på disse forskallinger, da denne vil blive flået i stykker.

Løsning 1)
Montere 22 mm krydsfiner langs spærene
Montere dampspærre på krydsfiner
Krydsforskallige med 45x45
Forskalle pr. 60 C/C med 22x95 mm forskalling (til troldtekt)

Ifht. ovennævnte har jeg bekymringen om at dampspærren vil blafre, da den vil kunne blafre op imellem de 22 mm krydsfiner lister og ned imellem de 45x45 krydsforskallinger.

Løsning 2)
Alternativt har jeg tænkt at sætte en billig gipsplade direkte på den gammel ru forskalling, montere dampspærren op imod gipspladen, og derefter montere 45x45 krydsforskallingen igennem gipspladen og med fastgørelse op i de gamle spær.

Men der kan dampspærren vel blafre ned?

Er der nogen har erfaring med hvordan man sikrer sig at damspærren ikke blafrer?

De bedste hilsner
Søren 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du siger "blafre", så tænker jeg noget plastik der blafre i vinden, det er vel ikke det du mener? Dampsærre folie er forholdsvist tykt, og kan klare en del splinter mm. så jeg ville ikke være så bekymret, men nu har jeg jo ikke set dit loft. Kunne en hurtig tur med en rystepudser med korn 40 være en løsning til at tage det værste, der stikker op?
Rolias
Rolias
1090 4736
du isolerer vel med 45mm i din krydsforskalling, så blafrer dampspærren ikke

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

ev elmand
ev elmand
24467 7480
Den tætte forskalling som har holdt pudslaget ville jeg da pille ned. 
Vælger du at forskalle under med f.eks. lægter, så isoleres der imellem dem før dampspærre.  
Der sættes yderligere et lag forskalling og elinstallation laves i det rum hvorefter der igen isoleres så godt som muligt. 
Så er der ingen risiko for blafren- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Søren K. Jensen
Søren K. Jensen Trådstarter
3 8600
@perhans

Tak for din idé med rystepudser. Men det er 90 m2 tæt forskallet loft, så mine stakkels arme vil blive trætte inden jeg er var færdig.
PS: Dampspærre vil blafrer når der en dør lukkes eller åbner - medmindre den er i spænd.

@Rolias
Nej, det vil jeg ikke. Krydsforskallingen på 45x45 er jo netop hvor elektrikeren skal trække sine kabler. Så der kommer ingen isolering.

@ev elmand
Ja, det kan godt ske det er det bedste at gøre. Der ligger bare gammel rockwool ovenover, som jeg så skal have holdt oppe på en eller anden måde inden jeg monterer lægter, forskalling eller lign.

Så jeg skal lige forstå din opbygning

- Spær
- 38x57 mm lægte der isoleres
- Dampspærre
- 45x45 mm krydsforskalling
- 22x95 mm forskalling

Vil dampspærren så ikke netop kunne blafre nedad?

Dbh Søren

ev elmand
ev elmand
24467 7480
Jeg har aldrig hørt om at der er problem med at dampspærre blafrer. Der er ofte undertag som blafrer men det er noget andet.
Du piller brædder ned, og sætter efterhånden ståltråd op som kan holde den gamle isolering oppe. Så kommer der dampspærre og forskalling. Ståltråd sættes fast med papsøm, håndclipse maskine eller trykluft sømpistol. 
Jeg ved ikke om der skal være 2 lag altså kryds forskalling, det kommer jo an på hvilken type loft du sætter op. 
Men hovedreglen er at der er isolering på begge sider af dampspærre.
Så kan det være dampspærre direkte på spær. 
Forskalling 38 - 45 mm tyk ( kan være lægter ) Her skal du jo også regne lidt opretning med i tykkelsen så der kan altid stoppes 50 mm isolering i. 
elinstallation og isolering, holdt oppe af ståltråd hvis det er nødvendigt. 
Loft. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
TLA
TLA
155 7900
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis