Udendørs vandhane virker ikke

Hej forum

Jeg har en udendørs vandhane, hvor der efter vinteren kun kommer en lille smule vand ud. Jeg har skilt den ad, vedhæfter billede når grebet er fjernet, og når jeg også har fjernet dimsen, der sidder bag grebet. Selv når den er fjernet, kommer der kun dråber.

Vedhæfter også billede fra brønden. Hanen markeret med rød åbner og lukker for det udendørs vandrør. Har drejet den frem og tilbage et par gange for et se om det kunne hjælpe/om den har sat sig fast.

Lyder det som en frostskade, eller er der andet jeg kan prøve, før jeg tilkalder en VVS'er?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne prøve at åbne ventilen lige efter måleren.

fase
Den røde ventil øverst i brønden kan den give vand, medens du drejer på begge haner længere nede.
Der kan godt være frostskader, men ikke noget som på nuværende tidspunkt holder vandet tilbage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
sommerhusejeren skrev den 07-05-2023 22:40:52

Tak for svar, skal lige være med, du mener ventilen til højre i billedet - det rør der "ender blindt"? Den har altid været lukket, og virker helt groet fast. Eller er det en anden du tænker på?

 Jeg tænker på den med gult markerede hane. 


fase
Hej begge

Tak for jeres hjælp! Den hane du har markeret med gul pil er den jeg skruer på hvis jeg vil lukke ned for vandet til huset, og den burde bestemt allerede være fuldt åben, har i hvert fald vand i hanerne indvendigt. Vinklen på billederne er lidt dårlig. Er ikke lige ved sommerhuset p.t., men har prøvet at tegne det set fra siden i stedet for set oppefra og vedhæftet her.

Giver det mening?

Er det ventilen på det lille stykke blinde rør, der virkelig har betydning? Så må jeg have fat i kraftigt værktøj for at få den løsnet..
Annonce
Den ventil markeret med gul er så ventilen til huset, og den virker. Så er der kun tilbage at undersøge, om ventilen markeret med rødt i virkeligheden åbner eller det bare er håndtaget, der drejer. Prøv at tage håndtaget af og se om du kan dreje med et stykke værktøj alt afhængig, hvordan fladerne ser ud. Hvis der er to paralle flader bruger du en svensknøgle. Den med gult markerede ventil vist i lukket stilling på billedet. Ventilen på det blinde rør har overhovedet ingen betydning.

fase
sidder der ikke en ventil før måleren,?? det plejer der at være, så man kan skifte måleren

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Rolias skrev den 08-05-2023 18:53:24

sidder der ikke en ventil før måleren,?? det plejer der at være, så man kan skifte måleren

 Hvad skulle det hjælpe?


Hvis der ikke kommer vand ud af udendørshanen når den røde ventil er åben samtidig med der er vand i huset, er ventilen defekt.
Med overvejende sandsynlighed drejer håndtaget rundt på ventilspindlen som Fabrin skriver.

Før du får VVS`eren ud så grav røret til udendørshanen frit. Måden det er samlet på kræver adskillelse hele vejen ud til enden for at skifte det. Så skal du ikke betale VVS`eren for at grave.


Selvbygger med stort S. 
Ja, det undrede mig også hvis det blinde rør skulle have nogen betydning! :)

Er der et trick til at få håndtaget af, så jeg kan komme ind til selve ventilen?

Bør sådan en ventil lukkes før frosten sætter ind? For skaden er sket i løbet af vinteren, måske bare tilfældigt?
Rolias skrev den 08-05-2023 18:53:24

sidder der ikke en ventil før måleren,?? det plejer der at være, så man kan skifte måleren

Jo, sikkert.

Det er bare udenfor trådens problem.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis