Alternativ til LK kontakter/stik?

Hej
Jeg har boet, og renoveret boliger i England i flere år... Men er nu i Danmark.
Fra England har jeg været vant til at der var mange, mange forskellige mærker, farver osv.  af kontakter/stik at vælge imellem.. 
Men her i DK ser jeg næsten kun et mærke (LK Lauritz Knudsen). .. 
Dog har jeg også fundet Kennig via en gammel tråd her i  LDS forum (men kan ikke rigtig finde mange salgssteder)? 
Er der overhovedet alternativer til LK...? 
Økonomi er ret vigtig, da det er kontakter/stik i hele huset der, på sigt, skal ændres...
Stik skal fåes i både hvide og sorte...Tak for enhver hjælp!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er masser alternativer hvis man handler hos grossist. Prøv at Google europamaterial. Dog meget muligt det er en del sværere at skaffe som privatperson.
Wattoo.dk er mit umiddelbare bud.
Hvis materielet er CE mærket, må elektrikeren installere det. Nogle elektrikere installerer ikke gerne andet end LK. Kvaliteten kan være svingende. Du må selv udskifte 1 til 1. Altså en stikkontakt eller afbryder, men ikke underlag eller dåse, der betragtes som en del af den faste installation. At det bliver gjort i stor stil er en anden sag.

fase
Der er ikke noget reelt alternativ til LK, hvis det er noget, der skal passe i de bestående dåser. Man kan få nogle lysdæmpere og lidt smart-home udstyr fra andre. Stikkontakter fås ikke i andre mærker.

Du skal være opmærksom på at du kan få koksgrå tangenter til LK. Der er rammer i forskellige mønstre og farver. (Søg på LK Choice). Billigt er det ikke.
Jeg havde købt nogle kontakter i Harald Nyborg som ikke var fra LK som jeg bad min elektriker om at montere, hvilket han gjorde dog under højlydte protester og med himmelvendte øjne. Jeg synes han var lidt af en krukke indtil jeg en dag selv prøve at montere en af de kontakter jeg havde købt, det var noget skrald og absolut ikke designet af en der nogensinde selv havde prøvet at skulle montere en kontakt.
Når jeg køber elmateriel, køber jeg kun LK. Hos HN har de Fuga materiel til rigtigt gode priser, har ladet mig fortælle at installatører ikke kan købe det billigere. Hvis det er Opus 74 så køber jeg det brug eller af nogen der har fået det til over, på DBA.
Annonce
Ja, Harald Nyborgs stænktætte stikkontakter til 15 kr stykket er ikke værd at ofre to monteringsskruer på.

Du skal være opmærksom på at man i England bruger et andet system. Her er der meget tykke ledninger, få lysgrupper med store sikringer foran. 
Der er så til gengæld sikring i alle stikpropper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det engelske system er helt anderledes. Tidligere forbandt man alle stikkontakter i en ring. Fra den sidste stikkontakt forbandt man altså tilbage til tavlen. Strømmen fik derved to veje at løbe og man kunne klare sig med det halve kvadrat.

Nu bruger man ofte større kvadrat og dropper returledningen.
Nu bruger man ofte større kvadrat og dropper returledningen. 
Du mener sikkert, at man ikke mere forbinder i ring?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis