Vandrør i under betondæk

Hej,
Min VVS'er er gået på pension. Inden da, sagde han at de rør vi skulle trække til vand under gulvet ville være givet godt ud at isolere. Han nævnte man kunne købe forskellige produkter. Et produkt kommer begge rør (kold+varmt) præ-isolerede i samme kappe.

Jeg kan se man også kan købe enkelte rør (pex) præisolerede i et tomrør og med isoleringskappe.

Men kan jeg selv lige så godt selv trække rørene i tomrør og montere isoleringskapperne selv?

Nogen af produkterne er ikke helt billige.

Og kan jeg lægge rørene under isoleringen? Altå i selve afregningssandet?

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Koldt vand plejer at blive lagt uisoleret (men selvfølgelig rør i rør) i afretningssandet. 
Varmt vand samt varmerør kan lægges imellem de to lag gulvisolering. Kan også placeres i riller øverst i isoleringen, men så skal der være isoleringskappe om hver enkelt. 
Jeg ville selv lægge skumkapper om. Isoleringen på de præisolerede synes jeg er meget tynd. Og i min verden er tykkelsen meget lig isoleringsevnen. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 07-05-2023 13:52:11

Koldt vand plejer at blive lagt uisoleret (men selvfølgelig rør i rør) i afretningssandet. 
Varmt vand samt varmerør kan lægges imellem de to lag gulvisolering. Kan også placeres i riller øverst i isoleringen, men så skal der være isoleringskappe om hver enkelt. 
Jeg ville selv lægge skumkapper om. Isoleringen på de præisolerede synes jeg er meget tynd. Og i min verden er tykkelsen meget lig isoleringsevnen. 

 Tak for svaret.


Så koldt vand lægges i afretningssandet i tomrør.
Varmt vand lægges i isolerede rør i nederste isoleringslag. Øverst ved jeg ikke om giver problemer, for der ligger i forvejen rør til gulvvarmen.

Måske et dumt spørgsmål. Vil det kolde vand være udsat for risiko for frost i afretningssandet? Der ligger 300 mm isolering over det hvorefter gulvvarmen kommer.
Jeg ville ikke isolere varmtvandsrør der læģges imellem 2x150mm. Dog stadig i tomrør.
Nej der er ingen chance for at de kolde rør fryser, dog ville jeg nok holde dem lidt fra en ydersokkel.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis du lægger varmerør øverst i isolering (Rillet lidt ned) Så har du lidt glæde af at der er lunken vand i haner stort set lige med det samme. 
Det samme forhold gør sig gældende ved at placere det kolde under isolering. Så er der kølig vand med det samme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis