Fugtig vådrumsmembran

Godaften alle jer kloge hoveder :-)

Jeg er ved at skifte fugen omkring udløbet i min brusekabine. Efter at have fået en god slat af den gamle fuge op, så kan jeg konstatere af fugen på bagsiden er lidt fugtig - og hvad jeg tænker er vådrumsmembranen virker også lidt fugtig… Hvad F… gør jeg nu?? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
henrikh29
henrikh29
819 9400
Hvis din gummifuge var mør/utæt så er den vel årsagen til at der er trængt vand ned til det under. Eller misforstår jeg dig.

Så det er vel bare at lave en ny (tæt) gummifuge omkring risten/afløbet.

ev elmand
ev elmand
24467 7480
Hvis vådrums membran er fugtig så opfylder den jo netop sit formål, nemlig at spærre for at fugt komme ind i konstruktionen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
MJohansen
MJohansen Trådstarter
11
Men er der ikke en grænse for hvor meget vand den vådrumsmembran kan optage, eller fordamper vandet som membranen har opsuget efter noget tid?

Jeg er bare nervøs for, at membranen har været så våd, at det måske er sivet igennem den
henrikh29
henrikh29
819 9400
Vådrumsmembranen optager ikke vand. Den er lavet af gummi. Der skal helst ikke komme vand ned til vådrumsmembranen, den er kun en sikring mod, at vand ikke trænger ned og ødelægger underkonstruktionen.

Så årsagen til, at vandet kommer ned til den, skal findes. Og det kan være, som jeg skrev tidligere, at din gummifuge omkring afløbet ikke er tæt. Det er vel også en grund til at du ville skifte den. Var der revner i den, havde den "sluppet" risten eller. Dette vil give vand mulighed for at løbe ned til vådrumsmembranen.
MJohansen
MJohansen Trådstarter
11
Yes, fugen ved afløbsristen havde sluppet et par enkelte steder mod risten, hvilket også var hovedårsagen til at jeg tænkte fugen ved afløbsristen skulle skiftes.

De resterende fuger i brusekabinen ser således ud, og jeg har svært ved at vurderer om disse også skal skiftes - fugerne er nok over 3-4 år gamle vil jeg skyde på 

henrikh29
henrikh29
819 9400
Ja det skal også skiftes. Der er tydelige revner i gummifugen,

Og når du lægger en ny, så læg rigeligt. Ikke det er der med en lille "streg" for "den skal jo helst ikke kunne ses". Jo, den skal kunne ses, ellers har den ingen effekt. Der skal være en "skrå" fuge som min. går 3-4 mm ud på gulvet og op at væggen.

Dine fuger ser ud til at være glattet helt ned til fliserne, og det dur ikke. Derfor de allerede er utætte nu selvom de kun er nogle få år. Hvem har lavet dem (en håndværker) ?

Vær omhyggelig. En utæt fuge i brucheniche og dårligt lavet vådrumssikring har lige kostet omkring kr. 100.000 at udbedre og følgeskader (skimmel i gulv i 2 tilstødende værelser pga. vandindtrængen fra bruseniche) i min datters nyindkøbte rækkehus. Heldigvis havde hun tegnet ejerskifteforsikring. Vel ikke nødvendigt at sige, at sælgerne havde renovere badeværelset selv.

Annonce
MJohansen
MJohansen Trådstarter
11
Modtaget, jeg får skiftet alle mine fuger 👍

Men hvis jeg allerede nu kan konstatere, at vådrumsmembranen ser fugtig ud, så er der vel ingen vej udenom at kontakte forsikringsselskabet da jeg ikke ved, om det er sivet ned under vådrumsmembranen og dermed, måske, allerede har fat i gulvet eller andre tilstødende rum??
ev elmand
ev elmand
24467 7480
Det er sikkert ikke sevet ned i konstruktionen under. Det er det man har vådrums membran til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis