Opsætning af lampe…

Hjælp! Jeg er ved at sætte en lampe op i et gammelt lampeudtag. Men jeg er blevet i tvivl om, hvor den brune ledning skal i. Håber nogle af I kloge hoveder herinde kan hjælpe mig ☺️🙏🏻
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gemmer der sig flere samlinger i lampeudtaget? Kan se en brun, men ikke hvor den går hen. Skulle man stole på hvordan dit udtag er monteret, har man brugt jorden som tænding til lampen, det håber jeg naturligvis ikke er tilfældet.
Der må være mindst en brun et sted, for der er et eller to treleder kabel i udtaget set ud fra antal blå og gulgrønne. 
Jeg ville prøve at montere lampe til blå og gulgrøn, og se om der er lys eller HPFI relæet falder ud. Ellers er der kun at grave de brune ledninger frem.

fase
Tak for jeres svar!
Der er ikke andre brune deroppe under…
Så altså, blå til blå og brun til grøn/gul?
Måske er det et dumt spørgsmål, men altså alting skal jo starte et sted 🙃
Nu er det jo en meget utraditionel montage, og er du helt sikker på, at der ikke befinder sig et par brune ledninger gemt under de andre. 
Men prøv bare at forbinde til de to klemmer, der er i udtaget. Meld tilbage om resultatet.

fase
Velkommen på LDS.
Absolut ikke noget dump spørgsmål.
Hvis lampen virker ved at tilslutte den blå til den gul/grønne ledning i lampeudtaget så er det jo sådan det er. Det er ellers “no-go” at anvende den gul/grønne til andet end jord, så måske har der været en “fusker” igang.

Søren O
Annonce
Det er ret tydelig at der kommer mindst et 3 leder kabel med blå -brun - og gulgrøn i. 
Hvis det virker med den gul/grønne og blå så er det i den grad noget hjemmefusk som jeg vil råde dig til at få lavet om. 
Eller i det mindste skrue afbryder af og vise et billede fra bagsiden af denne. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm, nu bliver jeg helt usikker på om jeg tør sætte lampen til. Jeg har vedhæftet et billede af udtaget, som det så ud uden lampe... Lampen jeg vil sætte op har kun blå og brun?! 🤷🏻‍♀️ Ved ikke om det giver mening
Det er ikke farligt at prøve at sætte lampen til blå og gul/grøn. Men det er lavet forkert da man ikke må bruge den gul/grønne til andet end jordledning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis