Forankring af rem

Hej alle

Jeg er blevet meget nervøs!
Jeg fik lavet dette fundament lige før vinter, det er til et isoleret skur med carport.
Der blev sat 4 gevindstænger på de 2 bærende vægge ned i fundament, selve konstruktionen bliver af træ.
Men jeg er blevet super nervøs om det faktisk var nok! Og om det overhovedet er muligt at redde det nu.
Jeg vil bore ned i lecablokke og montere gevindstang til rem med lim, men kan læse mig frem til det slet ikke vil holde.
De 4 gevindstænger er meningen det er til vindtrækbånd, til rundt om de 2 limtræsbjælker.
Kunne virkelig godt bruge lidt input.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Optimalt skal du 15-20 cm ned i betonen, og være sikker på hullet er rent for støv, og at ankermassen kommer der ned.

Vi prøver igen, i morgen --
Når hullet er boret, så bruger du støvsuger og en meget tynd slange til at suge støvet op. Man kan købe limankre som består af en glas ampul. Denne skubbes ned i hullet og din gevindstang bruges så til at smadre ampullen. Eller du køber patron med 2 komponent og sætter er lille slange på enden af blande tuden. Gevind stænger ligger klar. 
Når alle huller er klar og rene, remmen ligger som den skal så lægger du den 2 komponent ankerlim ned i hullet. gennem hul i remmen. Straks presses gevindstang ned i limen, og man går videre til den næste. 
Når man kører sådan fortløbende så størkner limen ikke i blandetud og lille slange.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er klar over at jeg er nødt til at bore gevindstænger i, mit problem ligger i at muren på 2 af siderne er 7 lecablokke høje, jeg har et bor på 1 meter men det er jo slet ikke nok til at nå ned i selve fundament betonen.
De 4 gevindstænger der er på 2 af de korte sider, de er støbt ned i selve fundament betonen, det er også de 2 sider som bliver bærende i forhold til limtræsbjælkerne.
Spørgsmålet er lidt om 4 gevindstænger er nok til at holde de 2 limtræsbjælker på plads.
På modsatte side har jeg 2 stolplejern støbt ned i en 1 meter høj betonblok til at støtte carporten.
Hvilken diameter har gevindstængerne, er de 10mm eller derover lyder det nok ikke helt skævt...

je_ns skrev den 06-05-2023 20:05:05

Hvilken diameter har gevindstængerne, er de 10mm eller derover lyder det nok ikke helt skævt...

De er 12mm

Annonce
Så tror jeg dælme ikke det løber nogle steder. 
Til sammenligning har jeg et lille maskinhus med stålplader på. Her er spærene bundet til muren med kraftig ståltråd og søm banket i leca sten 3 skifter nede. Portene er mod vest og har stået der siden sidst i 80erne og jeg tror ikke den har tænkt sig at flyve væk 
Med 12 mm lyder det ganske fornuftigt..

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis