Flytte vand fra regntønder

Vi har et par regnvandstønder i niveau med terassen, hvor der skal vandes krukker osv. jeg er ret træt  af at skulle slæbe rundt med 15-20 kander vand hver 2. Dag. Der kommer ingen regn, dels overdækning, dels tagudhæng.
kan man installere en pumpe?
Jeg  har fulgt med i fysiktimerne og kender reglen om de forbundne kar. Jeg kan ikke hæve regntønderne uden at lave et bygningsværk på 1m højde, for krukkerne er også høje eller står på sokler.
pumpe? 

Når lysten driver værket
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overvej en dykpumpe. Biltrafik har en til 145,- Kan dog ikke se om der følger strømforsyning med.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg bruger sådan en her til at at hente vand til mine bonsai.
Jeg har en 20 meter slange og et brusehoved på stang.
Jeg har også "forbundne kar" idet jeg har 4 tønder a 300 liter. Jeg har forbundet dem i bunden, så der altid er lige meget vand i dem alle. Det betyder også at jeg ikke skal flytte pumpen   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Dykpumper der kan klare 4000-5000 liter i timen med et effektforbrug på max 500 W giver ikke tryk af betydning, så med en 25 mtr. lang 1/2” haveslange sker der ikke meget.
Der findes flere dykpumper der er beregnet til “palletanke”. F.eks. Gardena har en dykpumpe på 400 W der giver et tryk på 1 bar. Det er ikke alverden, men med begrænsede vandmængder tror jeg ikke det er helt galt. Ulempen ved denne pumpe at den bruger konstant 400 W så længe den er tændt.
En anden løsning kunne være et husvandværk. Det giver er tryk som fra vandværket, men pumpen slår “elforbruget” fra når hydroforbeholderen er fyldt op. Når trykket så er faldet lidt efter forbrug af ca. en spand fuld vand, starten pumpen kortvarigt igen.

Søren O
To almindelige regntønder forbundet med overløb i toppen. Jeg gider ikke bruge hanerne forneden, men har forbundet udløbet med slanger. Via slangerne fylder jeg en stor murerbalje, så jeg kan dyppe vandkanderne i. Min tålmodighed rækker ikke til aftapning. 🫣. Jeg har vand  og slangeboks i nærheden, men tøndevand bedst og tempereret til krukkevanding.
Hvor  placerer man en dykpumpe?  
Ingeborg

Når lysten driver værket
Annonce
Dykpumpen sætter du bare ned i beholderen. Det kan blive nødvendigt at lave en lille udskæring i låget til afgangsrøret.

Søren O
Søren O skrev den 06-05-2023 16:34:09

Dykpumper der kan klare 4000-5000 liter i timen med et effektforbrug på max 500 W giver ikke tryk af betydning, så med en 25 mtr. lang 1/2” haveslange sker der ikke meget.
Der findes flere dykpumper der er beregnet til “palletanke”. F.eks. Gardena har en dykpumpe på 400 W der giver et tryk på 1 bar. Det er ikke alverden, men med begrænsede vandmængder tror jeg ikke det er helt galt. Ulempen ved denne pumpe at den bruger konstant 400 W så længe den er tændt. En anden løsning kunne være et husvandværk. Det giver er tryk som fra vandværket, men pumpen slår “elforbruget” fra når hydroforbeholderen er fyldt op. Når trykket så er faldet lidt efter forbrug af ca. en spand fuld vand, starten pumpen kortvarigt igen.
 Hvis vandet er rimeligt rent, ville jeg gøre som Søren ( husvandværk med/uden hydrofor ) - jeg bruger det selv til bilvask, tryk rens, havevander osv..  

Til det viste formål er en dykpumpe at foretrække. Der er ikke vand nok til hverken bilvask eller havevander. Og hvis du forbinder udløbshaner med en slange så kan trykpumpen stå e den ene beholder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har en 1000 l palletank, der fyldes fra ca 60 m2 tagareal via grovfilter, hævet 1 m + og forbundet bund til bund med e ca 200 l regnvandstønde. Derfra fylder vi vandkander.
Har plan om siveslange til drivhus ca 15 m derfra.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis