Boost af varmt vand - vandvarmer løsning

Jeg har i dag en akkumuleringstank med en varmepumpe tilsluttet.
Varmepumpen “oplader” akkumuleringstanken (centralvarmevand). Tanken leverer varmt brugsvand via en veksler samt varme i gulvvarme og radiatorer.
Varmen i huset er tilstrækkelig, hvis varmepumpen Max “oplader” til 45-48 deg, hvorimod der skal mere temperatur til bade- og køkken-brugsvand (især køkken).

Da varmepumpen arbejder bedst op til 45 deg og jeg kan se at jeg at COP falder drastigt op mod 50-55 deg, tænker jeg, at jeg kunne få en gennemstrømnings monteret efter brugsvandsveksleren, således at vandet boostes til f.eks 50 deg - ofte vil det kun være 5-10 deg boost, men det kunne måske være 15-20 deg en sjælden gang (hvis der bades på et tidspunkt udenfor den normale timer-setting, hvor varmepumpen ikke har opladet tanken).

Er gennemstrømnings vandvarmeren en god løsning eller ville en lille varmtvandsbeholder med en boost funktion (400v tilslutning) være en mulighed.
Eller måske noget helt tredje?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har din varmepumpe ikke varmtvandsprioritering?
Det er vigtigt ikke at opvarme din akkumuleringstank mere end nødvendigt af hensyn til cop-værdien.
Jeg vil foreslå at installere en kombi varmtvandsbeholder efter varmeveksleren til brugsvand. Varmtvandsbeholderen kan så enten opvarmes med “varmtvandsprioriteringen” fra varmepumpen eller el.

Søren O
Søren O skrev den 06-05-2023 11:59:58

Har din varmepumpe ikke varmtvandsprioritering?
Det er vigtigt ikke at opvarme din akkumuleringstank mere end nødvendigt af hensyn til cop-værdien.
Jeg vil foreslå at installere en kombi varmtvandsbeholder efter varmeveksleren til brugsvand. Varmtvandsbeholderen kan så enten opvarmes med “varmtvandsprioriteringen” fra varmepumpen eller el.

 Tak for forslag….mit anlæg er baseret på en solar-box fra VVFS og varmtvandsproduktionen kører fra akku-tanken henover en veksler. Derfor kan jeg ikke bruge VV-priotering fra VP direkte i systemet. 

Som du rigtigt skriver vil jeg gerne holde temperaturen på Max 45-48 deg for at optimere på COP og da 80-90% af energien går til varme og ikke vart vand, tænkte jeg at det simpleste var at booste med en gennemstrømningsvandvarmer. Den kræver minimalt af ændring på installationen (vvs).
Jeg ville egentlig også helst undgå at have en beholder med tomgang.
Hvad ville være imod at installere en gennemstrømningsvandvarmer?
Hvor stor er din bufferbeholder?
Din varmeveksler for det varme vand er det et Friskvandsmodul?
Hvorfor skal du så højt op i temperatur for det varme vand?
Har du da et stort varmetab, i rørene for det varme vand, et brusebad mv. ligger ikke over 42°.
Hvad er din nødvendige fremløbstemperatur for dine radiatorer?

Egen varmepumpe løsning:
800 L bufferbeholder, med varmtvandsspiral i toppen, solvarmespiral i bunden.
Varmtvandsspiral medfører at varmtvand bliver udskiftet løbende, derfor ingen problemer med Legionella.
Temperatur i bunden for kun radiatorer, max 35°, ved -12° udvendig.
Temperatur i toppen for varmtvand, 45° -  48°.
12,5 m2 solvarme paneler medfører at varmepumpen ikke kører 4-5 måneder om sommeren.

Her i huset skyller vi ikke fedt mv. ud i kloakken, med det varmevand!
GSH skrev den 06-05-2023 12:39:43

Hvor stor er din bufferbeholder?
Din varmeveksler for det varme vand er det et Friskvandsmodul?
Hvorfor skal du så højt op i temperatur for det varme vand?
Har du da et stort varmetab, i rørene for det varme vand, et brusebad mv. ligger ikke over 42°.
Hvad er din nødvendige fremløbstemperatur for dine radiatorer?

Egen varmepumpe løsning:
800 L bufferbeholder, med varmtvandsspiral i toppen, solvarmespiral i bunden.
Varmtvandsspiral medfører at varmtvand bliver udskiftet løbende, derfor ingen problemer med Legionella.
Temperatur i bunden for kun radiatorer, max 35°, ved -12° udvendig.
Temperatur i toppen for varmtvand, 45° -  48°.
12,5 m2 solvarme paneler medfører at varmepumpen ikke kører 4-5 måneder om sommeren.

Her i huset skyller vi ikke fedt mv. ud i kloakken, med det varmevand!

 

Tak for info. Jeg har nogenlunde samme set-up ifht størrelse og layout og jeg har også ca 12 kvm solpaneler. 

Jeg har bare erfaret, hvis jeg lader tanktemperaturen styre start-stop af varmepumpen, kører pumpen ofte på de mest uhensigtsmæssige tidpunkter (ifht kWh-pris) - hvis jeg samtidig også løfter temperaturen til 55 deg, som er dårligt for CoP, så har jeg et anlæg som levere det det skal, men på en uøkonomisk form.
Grunden til at løfte til 55 deg er for at have nok varmt vand i toppen og samtidig have nok varme i tanken til ikke at have for mange opstarter. En varmepumpe kører mest effektivt ved lange drift-perioder uden start-stop.! Men selvfølgelig skal Max temp tages med i ligningen da denne kan bringe den samlede effektivitet ned.

Hvis jeg kunne køre mine 800 l op til 48 deg, vil solen også kunne bidrage på solrige dage i de kolde måneder.
Med 48 deg, kan jeg øge fremlæbshastigheden/ sænke fremløbstemperaturen på varmeanlægget, men med 48 deg som Max vil jeg i perioder hav en for lav brugsvandstemperatur.

Derfor ideen og gennemstømsvandvarmeren!! Når akku tanken er nede på feks 42 grader og VP sætter igang, har jeg erfaret at jeg ikke kan have komfort-brugsvandstemperatur og jeg har relativt langt til mine tap-steder (varmetab) - Selv med god rør-iso. - det skubber også i den forkerte retning.!
Så det er nok også et spørgsmål om komfort - jeg vil (læs: min kone) gerne kunne bade på alle tider af døgnet.

Så spørgsmålet er stadigvæk
- gennemstrømningsvandvarmer opstrøms fra akkutank, for /imod. Type (anbefaling)?
- alternativ løsning med lille vandvarmerg(30-50l) med boost også opstrøms akkutank, kan det løse problematikken og hvilke type (anbefaling)

Ser frem til nogle gode beskrivelser / erfaringer fra eget system.
Det er et spørgsmål om hvordan du får mest ud af din "investering" 

I min optik ville jeg prøve at undgå det ekstra boost for det varme vand, hvis dit "varmesystem" eller er gear 'ed til det.

Skal det forstås således at din varmepumpe eller bufferbeholder ikke kan skifte mellem 2 afgangstemperatur således at du kan kører "lav" temperatur ind i bunden af bufferbeholderen, for varme systemet, og "høj" temperatur ind i toppen af bufferbeholderen, for varmt vand?

Hvor meget gulvvarme har du? 
Da det lyder lidt atypisk at du har "mange start/stop" for varmepumpen.
Mange start/stop er et vidt begreb, det der er vigtigst er hvor lang tid kører varmepumpen ad gangen.
Som minimum vil jeg sige at varmepumpen bør køre ca. 0,5 h.
Annonce
Akkutanken er helt standard med varmt brugsvand i top, varme på de midterste og sol ind i bunden.
Grunden til at jeg ser “boost” som en løsning skyldes at der jo kun en gang imellem er behov for det ekstra varme vand og her kan varmepumpen ikke reagere hurtigt nok, da den skal varme akku-tank top volumenet op (ca 150 l)
Hvis jeg lader VP opvarme til 55 hver gang den starter op, vil den oftere køre uøkonomisk.

En gennemstrømningsvandvarmer koster selvfølgelig noget, men vil tro at den kan betale sig hjem på en tre fire år.

Spørgsmålet er måske ligeså meget den elektriske installation - hvor meget KV har jeg brug for hvis vandet skal opvarmes fra 35-40 deg til 45-50 deg (jeg kan installere vandvarmer tæt på tapsteder og reducere varme tab i rør)

- hvilken størrelse gennemstrømningsvandvarmer ville være tilrådelig ifht Alm el-installationer. Jeg har 50a i vejen og 35 forsikring i huset. 

-hvilken størrelse Alm vandvarmer med boost kunne være tilstrækkelig (så lille volumen så muligt). Har set at nogle VV’ere kan monteres med 400v.


For opvarmning af 1L vand 10° kræver 0,0116 KWh.

Har du undersøgt de blandingsbatterier som kan booste det varme vand til nærmest damp?
De må have de nødvendige krav til strøm installationen.
Om der er temperatur regulering på dem vides pt. ikke.

Prøv at se evt. www.damixa.dk køkken med kogende vandhane
De har udstyr med kogende vand.
Kræver 230V/10A, hvad ikke er overvældende.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis