Min bil hyler lidt ved bremsning

Jeg har en Opel Meriva. Den hyler en lille smule, når jeg bremser. Hvad er det og hvad koster det at få lavet?
På forhånd tak.
Vh. Channie
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ellers bilen er til regelmæssig service (mindst hvert andet år) er det ingenting andet end irriterende.
Men hvis det er en "konebil" der aldrig er på værksted, men får lavet "Internetsyn" kan det være grund til bekymring.

Jeg ser det ikke som det store problem. Min er til service hvert år og gør det også af og til. Det afhænger lidt af temperatur, fugtighed osv.
Men hvis du ellers er en "forsigtig bremser" er det en god ide med et par lange hårde opbremsninger, f.eks. i en motorvejsafkørsel fra 110 til 50 (uden at genere nogen), det renser både skiver og klodser.

Det kan være alt fra en sten der sidder fast, til en bremse der hænger og derfor er blevet slidt.

Er det ved alle hastigheder? Og begge sider? Tjek med vinduer nede, så kan du lytte efter.

Hvis det er en sten kan den nogle gange tvinges ud ved at man bakker frem og tilbage og bremser nogle gange, så stenen bliver tvunget baglæns ud fra hvor den sad fast.

Ellers er der mange mekanikere der tilbyder at tjekke gratis, mod at få opgaven hvis noget skal ordnes.
Så find en ærlig mand/kvinde på Google fra lokalområdet.

Elektronikteknikeren
Bent Andersen skrev den 05-05-2023 01:20:40

Jeg ser det ikke som det store problem. Min er til service hvert år og gør det også af og til. Det afhænger lidt af temperatur, fugtighed osv.
Men hvis du ellers er en "forsigtig bremser" er det en god ide med et par lange hårde opbremsninger, f.eks. i en motorvejsafkørsel fra 110 til 50 (uden at genere nogen), det renser både skiver og klodser.

For at holde bagbremserne rimeligt rustfri kører jeg med håndbremsen moderat trukket ca hver anden måned. Det fungerer ok. 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 05-05-2023 08:14:10

For at holde bagbremserne rimeligt rustfri kører jeg med håndbremsen moderat trukket ca hver anden måned. Det fungerer ok. 

 Virker ikke ved alle håndbremser. Og de nye elektriske kan du helt glemme.


Når vores begynder at hyle så er det til til en tilkøring igen. Jeg kører den op til 80kmt og bremset kraftig ned til 10kmt. Dette gør jeg indtil bremserne ikke bremser mere. Og så kører jeg indtil de er køle lidt af. På den måde får de en ny belægning på fra klodserne. Men den måde virker kun hvis der ikke er andre i nærheden. Disse problemer opstår fordi vi bremser for længe og for blødt. Når man ser at der bliver rødt 500m fremme så skal man ikke trykke på bremsen men vente til man Når frem til krydset før man bremser. Folk triller med bilen frem til krydset med bremserne aktiveret og det er ikke godt. 
At bremserne hyler er ikke et tegn på at der er noget galt. Hvis den bremser fint og ikke skurrer, behøves du ikke at gøre noget. Hvis det irriterer dig, kan du prøve med nogle hårde opbremsninger og se om det hjælper. Hvis du sender den på værksted, kan du risikere at den begynder at hyle kort tid efter igen

micko skrev den 08-05-2023 09:45:54

Når vores begynder at hyle så er det til til en tilkøring igen. Jeg kører den op til 80kmt og bremset kraftig ned til 10kmt. Dette gør jeg indtil bremserne ikke bremser mere. Og så kører jeg indtil de er køle lidt af. På den måde får de en ny belægning på fra klodserne. Men den måde virker kun hvis der ikke er andre i nærheden. Disse problemer opstår fordi vi bremser for længe og for blødt. Når man ser at der bliver rødt 500m fremme så skal man ikke trykke på bremsen men vente til man Når frem til krydset før man bremser. Folk triller med bilen frem til krydset med bremserne aktiveret og det er ikke godt. 

 Jeg bremser altid stille og roligt aldrig hårdt. Jeg gør alle de ting du skriver, man ikke skal. Det laver jeg om på. Mange tak for hjælpen. 

Jeg synes ikke at du skal ændre dine kørevaner. Unødvendige hårde opbremsninger gør intet for sikkerheden. Du kan en gang i mellem lave en hård opbremsning, hvor det ikke generer nogen. Eller du kan bare leve med at de hyler lidt.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis