Lakering eller oliering af bordplade?

Nas29
Nas29
49 2980
Hej, vi har 2 bordplader (ikke køkken) i træ, som i dem grad trænger til slibning og noget behandling med enten lak eller olie. De har tidligere været oliebehandlet, men vil helst lakere dem med møbel lak hvis ikke dette er for besværligt. 

Jeg har læst i enkelte tråde at undersiden af bordpladen også skal have 1 gang lak, da der ellers er risiko for at bordpladen kan bukke. Dette besværliggører processen en del efter min mening og taler for oliering , da de 2 bordplader givet fald skal afmonteres. 

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om ovenstående samt hvordan slibningen bør håndteres. Her tænker jeg på om jeg kan anvende en excentersliber med fx korn 120 => lakere tykt første gang => korn 240 => lakere 2.gang, hvis der skal lakeres. Og skal der mellem slibes ved oliering eller skal jeg bare gå fra fx korn 120=>korn 240 => oliering? 

Takker pænt for jeres tid og svar på forhånd. 

Mvh Nazim 

MVH Nazim
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Din plan ser helt fin ud:-) Jeg har aldrig hørt at en bordplade kan bue efter at have fået lak på overfladen.

Det eneste jeg kan være bekymret for er den "tykke" lakering du skriver om. Hvis det er tykt og alt for ujævnt kan du få noget af et arbejde i at fjerne det med korn 240. 

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Nas29
Nas29 Trådstarter
49 2980
Hej igen, må ærligt indrømme at jeg ikke har arbejdet med lak før, så er lidt usikker på om. Det skal være olie eller lak. Det med at træet kan bukke var vist forbundet med at lakken ville skabe noget spænding i træet når først det er trængt igennem, og hvis ikke også bunden havde fået en gang lak ville det kunne bukke...ved ikke så meget om det andet end hvad der fremgik af nogle af trådene herinde 

MVH Nazim
AskH.
AskH.
1406 2860
Det er et helt klassisk råd at den slags plader skal behandles på begge sider. Hvis den ene side er behandlet mod fx fugt mens den anden ikke er, kan du godt få sjove resultater.

Men det er altså noget der gælder når man køber en helt ny plade og monterer den. Givet at dine har sidder der længe kan du godt gå ud fra at de er behandlet med et eller andet på undersiden. Hvad det er vil jeg mene er ligegyldigt.

Spørgsmålet om lak eller olie handler om mange ting. Der vil være stort forskel i det visuelle resultat du åbner. Lak er meget hårdt og blankt end en olieret overflade. Mange vil opfatter en olieret overflade som mere "eksklusiv".
Lak er tilgengæld noget mere modstandsdygtigt og dermed rengøringsvenligt. Men det er altså især på fx et køkkenbord eller et gulv du vil mærke det. Det billede du viser ligner ikke en flade hvor det bør vægte højest.

Endelig er der den store forskel at olie er markant lettere at "friske op". Med olie kan du give bordet en super let slibning også et nyt lag olie. Har du lak på så skal du igang med den grovere korn og have det hele af før du kan genbehandle.

Personligt ville jeg klart vælge olie til sådan et bord, men hvis man bedre kan lide udseende med lak skal du jo vælge det.

Rent processmæssigt så er det en god ide at du efter første slibning tørre over med en fugtig klud også lidt efter sliber hurtigt igen inden du giver 1. behandling. Så undgår du at træet rejser sig i samme omfang ved 1. lag og dermed får du hurtigere et rigtig lækkert resultat.

Hvis du bruger lak skal ikke være tykt som sådan, men pladen kan godt suge mere ved 1. lag end 2. lag og derfor bruger du selvfølgelig lidt mere (det samme gælder olie)

Hvis du har fugtet pladen og slibet igen inden 1. omgang lak vil du muligvis godt kunne klare det uden mellemslibning, men du får klart et endnu mere lækkert resultat hvis du mellemsliber.

Ask
Nas29
Nas29 Trådstarter
49 2980
Mange tak for de gode råd.
Jeg valgte at gå med olie i stedet for lak.
Slibningen blev således: korn 40=>120=>240=>320=>olie (2 lag).

BH Nazim 
ps - kan lige uploade nogle billeder når det hele er tørt.

MVH Nazim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis