Mangle en del tappet - spakkel eller ny tappet før malling?

Vi har et værelse med manglende fodliste og tapet. Vi vil gerne have det ordnet og til sidst male hele rummet.

Vi er i tvivl om tapetdelen. Kan vi opnå gode resultater med spartelmasse? Lim et nyt tapet på den manglende del? Eller udskifte hele tapetet med et nyt?

Vi vil gerne undgå at skifte tapet i hele rummet.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke spartle det op på en måde så der ikke kan ses forskel. Har du lignende tapet så er det sikkert vejen frem. 
Det gamle tapet skal limes godt fast i kanter. Så kan nyt tapet limen op over. Hvis du så river tapet over med en spartel som modhold så ses overgangen ikke så meget som hvis du klipper det over. 
Skal der alligevel stå et bord eller seng der så skjules "fadæsen" jo også lidt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er det for noget tapet? Hvis det er glasfilt skærer du alt det løse filt af, og spartler det op med grov sandspartel. Så kan du stort set ikke se forskel. Hvis det er al anden slags tapet kan man ikke spartle det uden at det kan ses.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kaempekran skrev den 04-05-2023 17:41:39

Hvad er det for noget tapet?
Ved ikke, men her er billedet. Er det glasfilt?
Asido skrev den 05-05-2023 06:58:38

Kaempekran skrev den 04-05-2023 17:41:39

Hvad er det for noget tapet?
Ved ikke, men her er billedet. Er det glasfilt?

 Ja jeg er ret sikker på det er glasfilt :-)


Du skærer det løse filt af, spartler fra bund til lidt op på filten med grov sandspartel. Så sliber du det så det føles jævnt med fingrene. Husk at slibe let i cirkler til sidst for at fjerne slibespor. Så kan du egentlig bare male det over.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Jeg brugte jemogfix Luxi grov spartel i stedet, fordi sandspartel var udsolgt. Jeg håber det holder. Jeg er meget glad for det endelige resultat. Tak til jer alle for hjælpen.
Asido skrev den 21-05-2023 21:35:45

Jeg brugte jemogfix Luxi grov spartel i stedet, fordi sandspartel var udsolgt. Jeg håber det holder. Jeg er meget glad for det endelige resultat. Tak til jer alle for hjælpen.

 Hej


Jeg er glad for du fik et tilfredstillende resultat. Det ser godt ud:-)

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også