fordeling af tre faser.

Jeg er uenig med min elektriker. Jeg skal ha to gange 15 amp 230 v køkkenet  til henholdsvis kogeplader 3500 watt og en kombiovn 2000 watt. der er i forevejen en 3 faset gl. stikkontakt. Jeg mener han gerne må tage to forskellige faser fra stikkontakten og føre til hvert eget stik, stadig med fælles 0 og jord. Han påstår der skal trækkes nye kabler til to nye grupper. Har han ret?????

jeg ved lidt om alt, det jeg ikke ved, ved andre. ti.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Egentlig burde man kunne bruge det eksisterende udtag, men det er muligt han refererer til de nye regler for kabeldimension.

Det gamle 16A udtag kan bruges til at lave op til tre 16A stikkontakter uden afbrydere f.eks. schuko til at tilslutte din kogeplade og kombiovn. Svaret forudsætter, at begge er til 230V. En installation, der var lovlig ved oprettelsen, er stadig lovlig og kan udvides med f.eks. 16A stikkontakter.

fase
Der er ingen tvivl om at separate nulledere minimerer antallet af steder hvor en afbrudt nul giver 400 V i stikkontakterne.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad der er lovligt i dag, men det elektrikeren anbefaler er den sikre vej.
Hvis nullen, som er midtpunktet og dermed reference i et stjerneforbundet system, bliver afbrudt vil den mindste belastning få den højeste spænding og afgå ved en røgfyldt død.
Nullen i en trefaset stikkontakt er også fælles, og det kan ikke ændres. Så at trække to/tre ny kabler er nødvendig af hensyn til nullen.

fase
Hmm nu blev jeg i tvivl, har trikeren ret, eller må der godt trækkes to eller tre 230 v 16 amp stik fra  den 3 fasede stikkontakt dog med fælles 0 og jord, hvilket jeg har set lavet  af en aut ellert
godt nok for nogle år siden🧐

jeg ved lidt om alt, det jeg ikke ved, ved andre. ti.
Annonce
Du må gerne lave/få lavet en, to eller tre stikkontakter med fælles nul og jord ud fra den trefasede stikkontakt.

fase
Jeg tror at Fabrins svar har en meget menings forstyrrende slå fejl. 
Jeg ville i hvert fald have skrevet: Så at trække to/tre ny kabler er U- nødvendig af hensyn til nullen. 
Din elektriker har ikke ret, der kan etableres 3 stikkontakter medfælles nul og på hver sin fase, forudsat at der bruges 16 A materiel. Det er typisk stikkontakt uden afbryder f.eks. shuko systemet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-05-2023 23:07:14

Jeg tror at Fabrins svar har en meget menings forstyrrende slå fejl. 
Jeg ville i hvert fald have skrevet: Så at trække to/tre ny kabler er U- nødvendig af hensyn til nullen. 

 Ja, der skulle selvfølgelig have stået UNØDVENDIG.


fase
Tak for de gode svar, og så kan jeg sende lidt god karma til min gamle elektriker ven.

jeg ved lidt om alt, det jeg ikke ved, ved andre. ti.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis