Skifte kilerem - er den for stram?

Jeg skal skifte rem på min rundsav, og jeg har fundet en, der i følge manualen skulle være den rette størrelse: 10 x 635. 

Men den er godt nok stram at få på. Er der nogen gode tricks til at få den over hjulet? Det er ikke lige sådan at få en skruetrækker eller dækjern derned på grund af den måde den sidder på. 

Det skal siges, at den rem der sad på var længere, 652, ser det ud til der står. Men jeg skifter den også, fordi den glider.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lige kan få remmen til at få fat, kan man som regel få den på ved at dreje på den anden remskive.
Er der ingen remstrammer så den kan løsnes lidt ?
Man kan også trække remmen på med en klud, ved at ligge kluden rundt om remmen og trække den rundt med kluden.

Vi prøver igen, i morgen --
Måske kan du klare det ved at tage det lille hjul af (kan se pinolskruen sidde ved siden af hjulet), sætte remmen på og så skyde hjulet på plads?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak! Jeg synes det var lidt vanskeligt at dreje hjulet samtidig med at jeg holdt remmen på plads, så den kunne få fat, så det med kluden skal jeg helt sikkert lige prøve. 

Der er desværre ingen remstrammer - og jeg kan ikke se nogle bolte eller andet, der umiddelbart kan løsnes. Jeg har lige sendt diagrammet med, hvis nogen kan spotte noget, jeg bør prøve at skrue på :) 

Svært at se, men kan du komme til at løsne motoren er det måske en mulig vej.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak John, jeg tror jeg vil prøve det med at tage remhjulet af. Selvom jeg kan se for mig, at det bliver bøvlet at få på igen, da det sidder et stykke nede i saven. Men kan ikke lige komme til med en hammer fx, selvom det ser ud til på billedet at der er plads nok.

Er det normalt, at det skal gå så stramt?

Annonce
de 4 bolte i motoren skal løsnes , det er aflange huller de sider i , så motoren kan forskydes for at stramme
Je_ns: Jeg fik drejet det øverste hjul med en møtrik og fastnøgle, men jeg kan ikke få den til at bide på det nederste hjul. Findes der ikke et slags dækjern, der er beregnet til kileremme? :D
Tak, Bredker... jeg går straks ud og kigger om virkeligheden passer med tegningen :)
Ja, det ser lovende ud! Det kræver dog at jeg får taget bordpladen af, men det ser ok tilgængeligt ud. Tak! Jeg vender tilbage.
Kileremme er absolut ikke beregnet til at blive tvunget ind over remskiven. Det eneste rigtige er at forskyde den ene part - oftest motordelen. Efter remmen (remmene) er monteret skal der strammes korrekt op.

Søren O
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis