Dampspærre mellem beboelse og kælder "2 varme rum"

Hej alle,

Jeg skal til at overtage et hus, hvor sælger har været i gang med at isolerer stuen fra kælderen af. Han har sat dampspærre op på kælder siden af isoleringen. Der er ikke sat isolering op over det hele endnu.

Min plan er på sigt at få sat radiatorer op i kælderen for at holde en temperatur på omkring 15-20 grader.

Mit spørgsmål er så:

Er det nødvendigt at sætte en dampspærre op imellem kælderen og stuen når der ville komme 15-20 grader i kælderen og alm stuetemperatur i stuen?

Mvh Emil.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej den er ikke nødvendig, og hvis kælderen er kold sidder dampspærren på den forkerte side, da den altid skal sidde på den varme side.

Elektronikteknikeren
Men ville der ske noget ved den var der? 
Kælder væggene er ikke isoleret og kommer nok heller ikke til det. Det var mere om den kunne gøre mere skade en gavn i dette tilfælde?
Den skader ikke når temperaturen i begge rum er nogenlunde ens. Den har ingen funktion mellem to opvarmede rum.

Elektronikteknikeren
Jeg vil enlig bare være sikker på jeg får lavet det rigtigt, i det der så ikke vil være nogen fugt/dampspærre mellem gulv og kælder og dernæst ud til kældervæggene hvilke ikke er isoleret.
Den må gerne ligge der, det betyder ikke noget, men hvis man kan komme til at tage den ud relativt let, ville jeg gøre det.

Det betyder intet med murene.

Elektronikteknikeren
Annonce
Den er nem at tage ud, der er hverken forskalning eller loftbeklædning på endnu.

Jeg kan vel risikere indespærret fugt i gulvkonstruktion hvis jeg lader den sidde?
Ja hvis der kommer vand eller fugt i konstruktionen, vil det være langt tid om at tørre ud når der ligger en plastmembran.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis