Undertag og Dampspærre

Hej Alle
Først vil jeg lige sige at jeg er imponeret over at der er så mange kvalificerede mennesker som har lyst til at svare på spørgsmål fra mindre kvalificerede (såsom mig). Det skal i have tak og ros for.
Nu mit spørgsmål.
Jeg har læst mange indlæg vedrørende undertage og dampspærre, og er lidt i tvivl om hvordan de bruges fornuftigt. Jeg er selv igang med at renovere mit sommerhus/kolonihave, og er i den forbindelse igang med at tænke over tagisoleringen. Jeg har bølgeeternit B7 (tror jeg). og er nu kommet i tvivl om hvorvidt jeg skal montere undertag. Jeg har nemlig ikke mulighed for at lede undertaget til tagrenden. hvis ikke jeg skal montere undertag (skal jeg ikke det?) hvordan skal jeg så forhindre at isoleringen kommer ud til tagpladerne, der skal jo være luft imellem isolering og tagplader ik?
Og dampspærre skal jeg ikke lægge dampspærre når det er et sommerhus? Jeg regner med at bruge huset mest om sommeren, men jeg vil også bruge det i weekender og i ferier om vinteren. Altså, Skal jeg hverken lægge undertag eller dampspærre?

Venlig Hilsen
David
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dhjerting.

Ja er det ikke det fantastiske ved dette forum - ingen får penge kun ros, hvis det er godt, og så giver det siden 4-6.000 sidevisninger pr dag - for at se hvad de har skrevet. Her kan man da tale om at give og ikke kun tage!

Efter min mening er det kvalitet og uselviskhed - som jeg nyder meget så bliv en af dem, og svar når der er noget du har forstand på.

Mvh. JørgenE
Du har ret!!
Jeg skal gøre mit bedste til at bidrage, selvom det ikke er inden for byggeri jeg har min stærke side. Men efter at have gransket diverse forums i et godt stykke tid syntes jeg allerede jeg er blevet en del klogere...
Hilsen David

Venlig Hilsen
David
Man anvender ikke undertag ved bølgeeternit.

MVH Njord
Hvorfor skal man ikke bruge undertag med eternitplader ??

Det kan vel ligesom alle andre typer tag få en utæt samling, utætte pakninger omkring skruehullerne, en revne osv. Er der ikke risiko for kondens på bagsiden af pladen ?

Jeg har lagt eternittag på en tilbygning og blev anbefalet at bruge undertag, hældningen var heller ikke ret meget. Det kostede kun 1000 kr. ekstra, og de penge tror jeg på langt sigt vil være givet godt ud.

Det kan godt være at det ikke er nødvendigt ved større hældninger, men det kan nogen gange godt føles bedre at gå med både livrem og seler :wink:

Bonden
Jeg har endnu ikke set et bølgeeternit tag med undertag!! Ej heller et skiffer eternittag. Men dermed ikke sagt at det ikke kan findes...

Jeg har selv tidligere haft et hus med bølgeeternittag og en alm hældning på vel 30 grader... Det gav intet problem med kondens, overlæget gør taget tæt. Og der er en tjærepapskive under skruensspændeskive..

Så et tag er faktisk ret tæt, de største huller er typisk ved rygningen hvor man indlægger et skumbånd. Dette bånd kan efterhånden forvitre og fugle kan også helte dette til rede materiale.

Så kugger du efter om der er fygesne, er der ingen problemer med bølgeeternittaget.

Men naturligvis kan man anvende et ekstra lag i form af et undertag...

tegl fx er jo langt mere porøse og der kan måske trænge vand gennem teglen indtil den er fyldt med skidt i de små porer... ( det er måske lidt en skrøne ). Og se hvor åben den er i overlappet... det kan give masser af fygesne, før i tiden blev teglen understrøget for at holde tæt. Men nutideigt løses dette problem med at der laves et undertag...

MVH Njord
Annonce
Et eternittag anses som noget af det nærmeste, man kommer et "tæt" tag - måske med "kortvarig" undtagelse af tagpap. Et velventileret eternittag har ikke brug for et undertag, men omvendt skader undertaget heller ikke.

Men efter min bedste overbevisning er hele diskussionen om undertag lige i "overkanten". Mit gamle skur har stået uden undertag i 60 år, de seneste 20 med defekt understrygning (teglsten). Loft og spær fejler ikke en dyt, for det er tilsvarende godt ventileret. Men det er nok problemet med de nye huse - ventileringen, bl.a. af undertag, er ofte for dårlig.

Mvh.

Jan R.
@Jan R.
Sådan et hus troede jeg også jeg havde, indtil jeg skulle til at gå på de gamle lægter, så viser der sig en anden sandhed.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vil lige nævne, at Dansk Eternit anbefaler brug af undertag (Haloten) ved skifertag.

Jeg har selv brugt det på et skifertag jeg lagde og det var ret skønt at slippe for skiferkit :!:

Men undertag ifm. bølgeeternit er oftest unødvendigt - selvom jeg dog ville ønske mit hus, hvor taglægterne ikke er lagt så taget er helt plant, havde undertag, idet der er små sprækker hvor fygesne i sjældne tilfælde finder ind igennem - dog aldrig om sommeren biggrin :lol:

Lars

-------------------------
Tak for svarende!
det lyder til at det ikke er nødvendigt med undertag. Skal der så ikke være noget mellem tagplader og isolering, andet end luft.?
Hvad med dampspærre, har det noget at sige at jeg holder 5 grader i huset hele vinteren? og kan det skade at montere dampspærre , for en sikkerheds skyld?

Venlig Hilsen
David
@PeterR
Du har helt ret - mit "ikke en dyt" var beregnet på råd, svamp m.v. 60 år gamle lægter er mere sprøde end nye, jeg ved ikke hvad der egentligt sker med dem (muligvis kondens eller lysnedbrydning???).
Men jeg er så heldig (?) at have tilgang til mine lægter fra undersiden, og set derfra er de ok. Og de holder stadig til taget, som desværre snart skal skiftes cry

Jeg har desværre set loftsrum på ret nye huse, der var så fugtige, at man tror det er løgn. Bl.a. havde en bygherre glemt at montere udluftning i undertaget.

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis