Montering af pendel lampe uden jord?

Hej!
Har prøvet at finde information på nettet, men vil prøve at spørge her inde!

Har købt en messing pendel lampe med loft rosette som skal jordes i metal delen af ophængningen. 
Men min idea er at bruge et plastik rosette som er ophængt i krog i loftet fordi jeg ikke har lampe udtag i loftet men i væggen (ny lejlighed). 

Hvis jeg bytter den metalliske loft rosette som skal jordes til en loftkrog med plastisk dæksel, skal jeg stadig find ud af at jorde lampen selv om flexkabelen fra lampen ikke har jord? (2x0.75 mm)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kun rosetten, der er jordet. Du monterer bare lampen med den roset, der hører til lampen og undlader jorden. Selve lampen skal ikke jordes. Der er ingen jordledning i ledningen til lampen.

fase
davidbal:
Du behøver ikke nødvendigvis skifte rosetten ud. Jeg har lige monteret en lampe hos min datter med den samme type roset. Normalt ville jeg bruge en rundfil og lave en lille bue i rosetten så ledningen kunne komme ud og trækkes til lampeudtaget. Jeg havde dog ikke en fil med, så løsningen blev at jeg kradsede et lille indhak i loftet og trak ledningen over rosetten. Det blev pænt.


Nysgerrigt spørgsmål til Fabrin:
Ved du hvad formålet er med jordledningen i disse rosetter ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Nysgerrigt spørgsmål til Fabrin:
Ved du hvad formålet er med jordledningen i disse rosetter ?

Lampen er lavet i Kina, og bliver sikkert eksporteret til mange lande, hvor kravene til jording af metalgenstande er anderledes. Tit er der et hul i rosetten, som man kam bruge, hvis lampen ikke monteres på lampestedet.

fase
Brugsgenstande skal være beskyttet enten ved jording eller ved dobbeltisolation. Da rosetten er af ledende materiale og dermed ikke dobbeltisoleret, skal den jordforbindes, hvis det er muligt. Alternativt kan ledningssamling foretages i en lukket samleboks i rosetten og jordledningen udgår.
Brugsgenstande skal være beskyttet enten ved jording eller ved dobbeltisolation.
Det kan ikke lade sig gøre, af den simple grund at der ikke er en jordforbindelse i udtaget.
Faren for at få stød er ikke særlig stor. Det kræver lange arme at nå rosetten. 

fase
Annonce
Og hvis han bruger en plastrosette er der ikke behov for jorden, right (da den jo er af plast og ikke metal).

Mht. metalrosetten har jeg monteret et par stykker magen til (pudsigt nok også hos min datter). Der var heller ikke hul til ledning i dem. Hun har rustikloft, så ledningen kunne føres ud "i sprossen" i loftet. Den ene sad dog, så den vej ikke var muligt. Der filede jeg med en rund fil, et lille "hak" i metalrosetten til ledningen.
Henrik, den roset lampen er forsynet med er jo en del af ophænget, som du sikkert har bemærket, og kan ikke umiddelbart udskiftes. Uanset hvordan ophængningen udføres uden jordforbindelse, er det på kant med reglerne. Men jeg har bedømt det til at være ufarligt. Skulle det være helt efter reglerne, skulle lampen bygges om til en udgave, som ikke kan ligne den originale.
Jeg så i mandags en tv udsendelse, hvor man byggede lamper af glas med metallåg og metalfatning og uden aflastning af ledningen. De lamper kunne ved fejl være berøringsfarlige.

fase
Der kunne vel sættes en krog i loftet som lampen hænges op i (som fx PH lamper), ledninger samlet med muffe og så bruges en plastroset til at skjule det. 
henrikh29 skrev den 10-05-2023 08:45:15

Der kunne vel sættes en krog i loftet som lampen hænges op i (som fx PH lamper), ledninger samlet med muffe og så bruges en plastroset til at skjule det. 

 Ja, det er naturligvis en løsning. men så passer tingene ikke sammen mere, og så kunne man lige så godt have købt en lampe med baldakin. Og for at drille Elgiraffen lidt ville det jo være en konstruktiv ændring.    


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis