3 ud af 4 plader på induktion virker ikke - kan man skifte sikringer?

Hej fantastiske genier.
Jeg har tit fundet gode svar og løsninger her.
Nu har jeg et specifikt problem som jeg ikke kan finde svar på.
Jeg har en gammel induktionsplade Point mere end 10 år gammel.
Ved en travl aften for 8-9 år siden med mange gæster blev 2 plader overbelastede og fungerer ikke.
5-6 år senere stod en 3. plade af så nu har jeg kun een tilbage.
Jeg ville gerne forsøge at skifte sikringer eller lave det selv - hvis det er muligt.
Er der nogen herinde der kan guide mig videre?
Tusind tak for jer
Vh Lone

Prøv det!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sikke tålmodig du er, ved at acceptere 2 plader som ikke har virket i så mange år.

Jeg kan ikke svare på om det er muligt at skifte sikringer - men vi har 2 gange på 4 år haft et lignende problem, hvor 2 plader stod af
Det blev løst ved at en elektriker kom på besøg og konstaterede at nogle ledninger i el-skabet var gået løs, og det var derfor at skift af sikringer ikke virkede. 2. gang problemet opstod kunne jeg heldigvis tilkalde en ven som stak fingrene i skabet (jeg har fået tilpas respekt til at nogle opgaver lader jeg folk med udannelse om). Og her var det akkurat det samme, med at nogle ledninger til sikrings-gruppen havde løsnet sig, men alt andet i køkkenet virkede.

Om det løser dit aktuelle problem ved jeg ikke - men det er en overvejelse værd
Der er ingen sikringer i selve kogepladen, så det springer vi over. Du skriver, at der er 3 plader, der ikke virker. Det leder frem til, at det er elektronikken i din kogeplade, der er defekt. Da din kogeplade er min. 10 år gammel, skal du ikke forvente at kunne få styreprintet som reservedel mere. Det ville i øvrigt være en del som koster i omegnen af 1900 kr., så du kasserer din kogeplade og køber en ny. Det kan simpelt hen ikke betale sig at reparere din kogeplade. Du kan købe en ny kogeplade for ca. samme pris som reservedele til din nuværende kogeplade.

fase
Men du skal lige sikre dig at der ikke er gået en sikring ude i el skabet. Det forklarer ikek den sidste plade men de 2 første der er gået samtidig kan sagtens være en sikring, eller naturlig som forklaret et andet svar en løs forbindelse i installationen. 
Jeg har flere gange været hos folk for at sætte ny kogeplade ind. Den nye havde så "samme fejl" som den gamle. Ny sikring i komfur gruppen og den nye virkede.
Så er det lige om man skal fortælle det eller lade kunden gå i den lykkelige tro at de har gjort en god handel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der sidder en spole under hver kogeplade som kan være kortsluttet. Der er ikke noget umiddelbart at se på printet.
Tak for flere gode svar - det var også min fornemmelse at der ikke var sikringer at skifte.
Jeg går videre med elektriker og evt ny kogeplade.
Vh Lone

Prøv det!
Kogeplader findes desværre i et utal størrelser. Udskiftning er meget simpel, hvis du kan finde en  i præcis samme størrelse. Hvis kogepladen ligger oven på bordet, skal den bare passe inden for en centimeter. Hvis den er fræset ned i bordpladen, skal den passe præcist.

Når du har fundet og købt en kogeplade, kan du få elektrikkeren til at hjælpe med montering. Hvis du er villig til at betale lidt ekstra, kan du få et hvidevare-center eller elktrikker til at stå for det hele.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis