Hæve spærfod - må man det?

Hejsa

Jeg har en gammel garagebygning fra 1965, som efter planen skal renoveres med nyt tag (20 graders saddeltag), beklædning og ikke mindst en ledhejseport.

Problemet er bare at jeg mangler ca. 7cm loftshøjde til den nye port, da spærfoden er for lav.

Må man ligge en ny spærfod ovenpå den gamle (i samme dimension), fastgøre dem med nogle hulplader, og save ud i den eksisterende eller fjerne den helt, så der er plads til porten? Den gamle spærfod er blot fastgjort med 1 stort søm i hver side, så man skulle ikke syntes det holder alverden?

På forhånd tak for hjælpen :) 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er nogen højdemæssige begrænsninger, f.eks. hvis garagen ligger tæt på skel, ser jeg ikke noget problem.

Søren O
Søren O skrev den 30-04-2023 09:51:01

Hvis der ikke er nogen højdemæssige begrænsninger, f.eks. hvis garagen ligger tæt på skel, ser jeg ikke noget problem.

Jeg har vidst ikke forklaret mig godt nok. Jeg vil ikke hæve taget, men blot flytte spærfoden, så jeg får meget frihøjde

Ala dette her...
Det kan der ikke være noget i vejen for, men pas på at spæret ikke “skrider ud” når du fjerner spærfoden. Spærfodes opgave er bl.a. netop at sørge for spæret holdes på plads. 

Søren O
Sæt ny spærfod inden du fjerner den gamle, så er der ikke noget, der skrider..

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Kolding75 skrev den 30-04-2023 11:26:25

Sæt ny spærfod inden du fjerner den gamle, så er der ikke noget, der skrider..

Tak for hjælpen :)

Så er det lidt at gå igang med - det er også kun 3 stk. jeg skal hæve lidt, for at få plads til porten 

Jeg har gjort det i min garage. Inden jeg savede spærfoden over satte jeg to lasker ude i hjørnet hvor spæret ligger af på remmen. derefter savede jeg foden af og flyttede den op så det passede med at jeg kunne få min traktor ind. det er ikke noget problem at save foden først hvis du bare tager en ad gangen. Jeg går ud fra at det er selvbærende gitterspær de  lasker som også blev skåret over satte jeg fast med hulplader og de der skruer med hoved som passer til hullerne . Ude ved spæret fik den også nogle store hulplader. Men det var mest ford jeg ville ha en skinne op til en lille løbekat til et spil.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere