Hvor gammelt er mit køkken?

Jeg skal til at renovere køkkenet i mit hus fra 1970 - og er bliver opmærksom på, at der potentielt kan være asbest i fliseklæb benyttet op til slut 70’erne

Så jeg har lige brug for at nogen giver mig ret i, at køkkenet umuligt kan være 50 år gammelt - og jeg dermed roligt selv kan tage de grå fliser på bagvæggen ned :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle meninger i dette forum vil være spekulative - søg kvalificeret rådgivning.

S.

 

Prøv at tage et skab ud, en af de nemme. Det kan være den til højre for kogeplade. Der sideer sikker 4 skruer i hver side samt et par stykker opad. Eventuelt et par dykkere ned i sokkel. 
Der er ofte et klistermærke bagpå med adresse osv. som kan have en dato mærkning. 
Den type kogeplade fandtes ikke 1970, men det er jo ingen garanti. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kunne godt se ud som om at “komfuret” er blevet udskiftet. Forpladen under “komfuret” har udvendige skruer og er noget lysere. Mon ikke tidligere “komfur” havde betjeningsknapper i en anden forplade.

Søren O
nyhusejer1939 skrev den 29-04-2023 21:42:22

Alle meninger i dette forum vil være spekulative - søg kvalificeret rådgivning.

S.

 Og hvad vil det være i denne her sammenhæng? tømrer, asbestsanitør, noget helt tredje?

Søren O skrev den 29-04-2023 23:13:05

Det kunne godt se ud som om at “komfuret” er blevet udskiftet. Forpladen under “komfuret” har udvendige skruer og er noget lysere. Mon ikke tidligere “komfur” havde betjeningsknapper i en anden forplade.

 Det er godt set, det er faktisk mig selv der har udskiftet kogepladen til en induktionsplade. Før var der en glaskeramisk plade med drejeknapper på fronten. 

Annonce
Glaskeramisk var heller ikke fremme i 1970 rne. 
Jeg mener at selve grundforskningen på det glas som kun leder varme 1 vej, var i forbindelse med rumfart. Altså de første mennesker der skulle komme hjem fra månen. Der skulle der være kakler på kabinen, som havde den effekt at varmen blev ledet ud til siderne i stedet for ind imod kabinen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mit bud vil være fra 90’erne de hjørnehylder var meget fremme i den periode - kunne sagtens være noget HTH, og så sidder der med stor sandsynlighed et klistermærke på korpus et sted - som beskrevet i et andet opslag 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis