Gulvvarme (fjernvarme) retur varmere end fremløb

Hej, jeg har været på jagt i forummet uden held så måske nogen har en ide til noget jeg kan prøve.

Som overskriften siger er retur temperaturen på gulvvarmen højere end fremløbet.

Desuden kommer fjernvarmen ind i huset ved 55,6 grader og ryger ud 46,8 hvilket jo er alt for lav udnyttelse. Jeg har indstillet de to termostater efter manualen.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan tilføje, at problemet er opstået efter vi har justeret brugsvand fra indstilling 2 til 3 grundet koldt brugsvand og at retur temp til værket i år har været fin indtil denne justering
Det er helt umuligt at se hvilke rør der går til gulvvarmen, men at returvandet til gulvvarmen er højere end fremløbet til gulvvarmen kan ikke være rigtig, bortset fra hvis du f.eks. har et utæt fjernvarmerør i gulvet
Er du sikker på at dine termometre viser rigtigt? Nogle termometre kan lige trækkes ud af “holderen” på røret. Er det sådan hos dig, så prøv at bytte lidt rundt og se om det er samme temperatur der aflæses. Afmonterer du termometrene skal de vise “stuetemperaturen”.
Når du har skruet avtb ventilen op til 3, er det sikkert fordi termostatventilen ikke mere virker optimalt. Det er meget almindeligt at ældre avtb ventiler bliver “træge”. Der kan købes reparationssæt og ny bælg til ventilen, men det er min erfaring at det rigtige at skifte hele ventilen.

Søren O
Hej søren, tak for svar.

Den måler som viser 65 grader på billedet er fast, men hvis jeg mærker på røret og pumpen lige under er de meget meget varme så jeg er overbevist om det passer. Røret med måleren lige ovenover er varmt og passer godt med de ca. 40 grader.

Jeg går ud fra de er hhv retur og frem, da ikonerne ifølge manualen er til radiator frem og tilbage.

I forhold til brugsvand har vi lige overtaget huset og det er derfor ikke pludseligt det ikke fungere, men vi studsede blot over det lunkne brugsvand. Igen stemmer en indstilling på 3 faktisk med at brugsvandet bliver 50 grader - hvilket måleren på frem røret præcist er ved denne indstilling. (Jeg har skruet ned til 2,5 som forsøg på nedenstående billede, hvilket resultere i 42,5 grader i brugsvandfrem for at teste om den fungere)

Jeg har vedhæftet et billede af pumpen som sidder under den varme måler, måske det kan hjælpe?

Igen, mange tak for svar!
Den termostat til det varm vand som du har justeret prøver du at justere lidt ned igen, og se hvad der sker.
Hvis du har fjernvarme indgang på 55,6 grader ( set i fjernvarme måler )  så kan der ingen andre steder være over den temperatur. Altså har den termostat på de 63 grader det ikek så godt.
MEN forlænger du op i nærhedne af de 55 grader på din brugsvand, så kan det jo aldrig opnås når indgangs temperatur er det samme. Altså vil der fise fjernvarme vand direkte igennem varmeveksler.
Gulvvarme med almindelig shunt har stort set samme temperatur på frem og retur. Her vil jeg anbefale at du skuer ned for den fælles termostat der, til 28 - 30 grader eller indtil du efter en dags tid fryser i et af rummene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis