Springer over hvor vådrumsmembranen er lavest

Halløj praktiske godtfolk :)

Jeg er den lykkelige ejer af en andelslejlighed i Kbh, hvor hele foreningen har fået skiftet alle vandrør og faldstammer.

Da jeg brugte mange tusinde kroner på selv at vådrumssikre mit badeværelse i 2003 og heldigvis stadig har alle bilag fra Silvan fra dengang, ja, så har jeg jo været lidt nervøs for, om murerne i dette projekt nu også huskede at reparere min vådrumsmembran på badeværelset ved afløb/rist i gulvet og hvor de har banket hul til den nye faldstamme.

Jeg er hele tiden beroliget af bygherren og bestyrelsen om "Ja, ja, de skal nok reparere din vådrumsmembran, tag det nu roligt."

Efter alle rør var lagt ind og der var støbt gulv igen, kom vi endelig til arbejdet, hvor der skulle lægges fliser på badeværelset. Aftenen inden tog jeg billeder og tilmed en video af det afskrællede område, hvor de var gået igennem min vådrumsmembran og hvor der nu bare var nystøbt gulv. Jeg sikrede mig også fotos af kanterne, hvor man kan se gummimassen fra min vådrumsmembran.

Jeg var syg dagen efter og sov længe, og da jeg stod op kl. 11, ja så var mureren færdig med at lægge fliser. Han kunne så hverken dansk eller engelsk, da han var fra moldova.

Vores formand har spurgt bygherren, om de nu også havde lagt vådrumsmemran hos mig. Og først skrev bygherren eller hvad sådan een hedder, at der ret sikkert ikke var vådrumsmembran i mit badeværelse, og derfor skulle han ikke lægge ny membran på en lille reparation, men skrev så senere, at han jo kunne tage  fejl, at jeg måske selv havde lavet badeværelse senere end 2000, hvilket jeg lige præcis har i 2003.

Nu hvor mureren er færdig med mit badeværelse skriver ham bygherren så bare til vores andelsboligforeningsrådgiver, at deres murer selvfølgelig har lagt vådrumsmembran inden han lagde fliser.

I så fald skulle mureren have nået at lægge både vådrumsmembran og fliser i tidsrummet kl. 08-11 samme dag, hvor jeg sov længe.

Det irriterer mig jo, at bygherren blot påstår dette, for når jeg taler med murere i en facebook-gruppe, fortæller de, at man enten lægger vådrumsmembranen i to omgange, et tyndt lag, der skal tørre 2 timer og senere et tykkere lag, så man kommer over 2 mm, som så skal tørre 12-13 timer, og det kan mureren jo i sagens natur ikke gøre mellem kl 08 og 11 samme formiddag.

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg håndterer sådan en bygherre, der bare påstår at der er lagt "vådrum", som han skriver, uden at kunne bevise det med fotos eller lignende. Derimod har han været ude efter mig, om jeg havde billeder fra 2003, så jeg kunne bevise, at jeg overhovedet havde lagt membranen. Nu har jeg så kvittering med navns nævnelse på produkterne i 2003, men ingen billeder mens jeg lægger membran, desværre.

Jeg ved ikke lige, hvordan jeg tackler sådan en type, som ligesom gør alt for at undvige sit ansvar.

Selvfølgelig kan jeg da selv liste en flise op ved afløbet og se efter, om der er noget som helst spor efter en vådrumsmembran og måske en vådrumsmanchet, som jeg i 2003 kunne forstå, at man skal lægge omkring nye afløb/gulvriste.

Jeg kunne også cykle ind til Miljø- og Teknikforvaltningen i København på Njalsgade, hvor de har et åbent servicecenter med ret flinke fagpersoner - oftest arkitekter - man kan spørge til råds, fx om vådrumssikring, men jeg går ud fra, at de blot vil sige "har der været vådrumsmembran fra 2003, så skal den også repareres nu", og det siger ham Bygherren jo, at han HAR gjort (plus lagt fliser på 3 timer, hmmm)

Da jeg ikke har særlig mange penge, kan jeg jo også cykle ind til Københavns Retshjælp, som er gratis advokatrådgivning for at høre, hvad jeg skal/kan gøre, men jeg ved ikke, om det er for tidligt at få fat i en advokat. Nogle gange kan det jo speede tingene gevaldigt op, når en advokat sender et brev til en byggeleder eller lignende. På den anden side ved jeg, at advokater også oftest vil begynde med at sige, om man ikke kan løse tingene ved at snakke sammen, så det ligesom først er når kommunikationen er brændt sammen, at man så tager fat i Retshjælpen.

Hvad ville I gøre, hvis I stod i en lignende situation?

På forhånd tak og mange venlige hilsner fra Peter

Jeg vedhæfter et par billeder af badeværelsesgulvet aftenen inden mureren kom og lagde fliser på næste formiddag. Måske kan man se, at jeg hiver fat i småstykker af den tidligere vådrumsmembran?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I forbindelse med sådan en ombygning vil jeg tro at der er stillet krav om kvalitets sikring. Og det vil typisk skulle foregå med foto dokumentation. 
Du har jo selv dokumentation i form af de nye billeder.
Men det er altid en træls opgave at skulle bevise noget som ligger skjult. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er jo ikke dig men andelsboligsforeningen, der har fået foretaget murerarbejdet. Det er så ikke dig, der er ansvarlig for dets udførelse. Så lav et notat til bestyrelsen om at du ikke mener, der er lavet korrekt reparation af vådrumssikringen, og at du derfor ikke vil være ansvarlig for evt. skader, som er opstået som følge af fejl i vådrumssikringen.
Og tænk så ikke mere over det.

fase
Mange tak for svar til jer tre. :) S.Fabrin, det har du jo faktisk ret i, at det er andelsboligforeningen, der har bedt om at få arbejdet lavet. Så jeg vil skrive sådan et notat til dem. Mange tak :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis