Hvad går der galt her?

Jeg har prøvet at få lampe og loftslys til at fungere på samme tid, men der sker mærkelig ting, så som den øverste knap tænder lampen, når den er slukket, og tænder loftslyset, når tændt. Knappen til lampen reagerer slet ikke! Er der nogle, der kan se, hvad der måske er gået galt her? Har vedhæftet et billede. 
Jeg har prøvet at få lampe og loftslys til at... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 29-04-2023 22:55:10

Der er ikke noget der hedder neutral i afbryder.
Det logiske ville være at hvid er fase og derfor sidder din stump brune ledning rigtig.
Hvis stikkontakt nu virker når afbryder er tændt ( og loftlampe lyser ) så skal du flytte den brune over til den gule. Du skal ikke være bange for kortslutninmg, det koster højst en sikring eller afbrydele hvis det er automat sikringer.
Men det er noget af en atypisk farve kombination selv for ældre installationer.
Virker det ikke så må du afmontere loft rosetten og tage et billede der.

Stikkontakten virker ikke, når loftslampen er tændt. Når man slukker loftslampen, så kan man bruge stikkontakten 🤷‍♀️

Du har helt ret i at farve kombinationen er utrolig atypisk, men det er næsten alle ledningerne i bygningen og farvekombinationen er forskellig i de fleste rum - vildt forvirrende 😅 


Du må tage et billede af ledninger oppe bag loft rosetten.
Hvis det virker som du beskriver, så prøv med en støvsuger f.eks. på stikkontakt. Der ser ud som om stikkontakt går i serie med loftslampe på en måde, og det kan så få en mindre pære til at lyse delvis ved stikkontakt, medens en større forbruger (støvsuger ) vil få loftlampe til at lyse i stedet. 
Hvis min antagelse er rigtig så er det både forkert tilslutning af den brune ledning ned til stikkontakt Og at det er blå som er brugt som fase.
Det bekræftes også af din første forklaring " Neutral sidder i afbryder ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-04-2023 07:59:41

Du må tage et billede af ledninger oppe bag loft rosetten.
Hvis det virker som du beskriver, så prøv med en støvsuger f.eks. på stikkontakt. Der ser ud som om stikkontakt går i serie med loftslampe på en måde, og det kan så få en mindre pære til at lyse delvis ved stikkontakt, medens en større forbruger (støvsuger ) vil få loftlampe til at lyse i stedet.
Hvis min antagelse er rigtig så er det både forkert tilslutning af den brune ledning ned til stikkontakt Og at det er blå som er brugt som fase.
Det bekræftes også af din første forklaring " Neutral sidder i afbryder ) 

 Når jeg flytter den brune ledning over ved siden af den gule, sker der ikke noget. 

Jeg prøvede at flytte den hvide ledning ned i stikkontaktens fase og den gule i neutral, og føre den brune fra fasen i stikkontakten til fasen i afbryderen til loftslampen. Som du indikerede jf. støvsugerens behov for mere elektricitet, så kunne støvsugeren køre og loftslampen lyste på et mystisk lavt blus, som om den kun fik en smule elektricitet.

Du skal enten måle hvor der er  240 v, nøjes med at montere stikkontakten og få den til at virke normalt, eller åbne oppe ved udtaget og vise et billede derfra. Ellers kommer du ikke videre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis