Hvad går der galt her?

Jeg har prøvet at få lampe og loftslys til at fungere på samme tid, men der sker mærkelig ting, så som den øverste knap tænder lampen, når den er slukket, og tænder loftslyset, når tændt. Knappen til lampen reagerer slet ikke! Er der nogle, der kan se, hvad der måske er gået galt her? Har vedhæftet et billede. 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fundet ud af det! ❤️
henrikh29 skrev den 28-04-2023 17:17:57

Cxx skrev den 28-04-2023 15:26:29

Jeg har fundet ud af det! ❤️

 Super, men er det en hemmelighed, hvad der var galt ?

Skriv gerne løsningen, så andre evt. også kan få glæde af dine opdagelser.

 Jeg glædede mig vist lidt for tidligt. Jeg troede, at samlemuffer var løsning, så ledningen (gul) blev sat i en 3-delt samlemuffe med en ledning til hver lampe - og det samme gælder for neutral. Men systemet virkede ikke 😅 Det samme problem var tilstede 🤷‍♀️

Billedet er taget på en måde så det bliver noget gætteri hvordan det er monteret.
Og jeg kan heller ikke helt forstå det med " lampen " og " knappen til lampen" Lampen er den tilsluttet til stikkontakten ? 
Og hvad er det for en afbryder. Er det en korrespondance når du kan skifte  
Prøv at tage et godt billede ind i dåsen samt dreje afbryder lidt så du har et godt billede af bagsiden
1. Der skal ikke være en N ( nul leder ) oppe i afbryderen. 
2. Jeg ser en lille kobber ende lidt ned som om der er en leder som ikke er monteret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis billedet forstørres, ser det ud til, at du har en blå ledning mellem stikkontakten og afbryderen. Den skal væk. Den løse ledning ved stikkontakten ligner en blå leder. Den skal i samme klemme som den blå, du fjernede. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 29-04-2023 11:24:59

Hvis billedet forstørres, ser det ud til, at du har en blå ledning mellem stikkontakten og afbryderen. Den skal væk. Den løse ledning ved stikkontakten ligner en blå leder. Den skal i samme klemme som den blå, du fjernede. 

 Mener du sådan her? På den måde virker den øverste afbryder til loftslampen, men ikke den nederst stikkontakt. 

ev elmand skrev den 28-04-2023 22:51:05

Billedet er taget på en måde så det bliver noget gætteri hvordan det er monteret.
Og jeg kan heller ikke helt forstå det med " lampen " og " knappen til lampen" Lampen er den tilsluttet til stikkontakten ?
Og hvad er det for en afbryder. Er det en korrespondance når du kan skifte  
Prøv at tage et godt billede ind i dåsen samt dreje afbryder lidt så du har et godt billede af bagsiden
1. Der skal ikke være en N ( nul leder ) oppe i afbryderen.
2. Jeg ser en lille kobber ende lidt ned som om der er en leder som ikke er monteret.

Jeg har prøvet at besvare sine spørgsmål og behov for billeder i det seneste opslag. 

Prøv at flytte den brune over ved siden af den gule.

fase
S. Fabrin skrev den 29-04-2023 17:37:16

Prøv at flytte den brune over ved siden af den gule.

Der kommer tre ledninger ud af væggen. Den ene er gul, den anden er hvid og den sidste er blå. Den hvide sad i fase/strøm og den gule i neutral/nul (n) i afbryderen til loftslampen, og den blå i sad i neutral i stikkontakten under. Ved siden af den hvide ledning sad en sort ledning i fase/strøm, som gik ned til fase/strøm i stikkontakten. På det tidspunkt virkede stikkontakten ikke. 

Jeg tror jeg kortsluttet systemet, hvis jeg sætter den brune (ny ledning) i hos den gule. 
Der er ikke noget der hedder neutral i afbryder. 
Det logiske ville være at hvid er fase og derfor sidder din stump brune ledning rigtig. 
Hvis stikkontakt nu virker når afbryder er tændt ( og loftlampe lyser ) så skal du flytte den brune over til den gule. Du skal ikke være bange for kortslutninmg, det koster højst en sikring eller afbrydele hvis det er automat sikringer.
Men det er noget af en atypisk farve kombination selv for ældre installationer.
Virker det ikke så må du afmontere loft rosetten og tage et billede der. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis