Bundrem samlet af to planker på punktfundament?

Jeg ønsker at lave et punktfundament med en længde på små syv meter. På bundremmen skal der stå terrassepartier med en dybde på 100 mm. Planen er derfor en bundrem med en bredde på 75 mm. Er det muligt at bruge to granplanker af 360 cm og samle dem over et af støbepunkterne?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der flere støttepunkter ? 
Det bedste sted at lave samling er i 1/7 dels punktet. Altså 1/7 af afstanden imellem understøtninger. Det er det sted hvor der er mindst udbøjning. 
Hvis du forestiller dig en reglar der ligger hen over støttepunkter så vil en belastning give en nedbøjning midt  imellem, men stikker der en ende ud over støtte punkt vil denne stige lidt opad på grund af nedbøjningen i nabofeltet. Det er forhold der gør at det netop er 1/7 del henne der er bedst at lave samling. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, der er støttepunkter for hver meter. 1/7 inde til samling giver rigtig god mening. Så er det vel bare en haksamling jeg skal have udført?

Generelt er det vel bedre helt at undgå samlinger? Så kan jeg få en toprem i de 9 meter der er behov for, er det vel stadig at foretrække?
Med den afstand har det ingen betydning med en samling. Det bliver så ca. 14 cm fra understøtning.
Ja haksamling er det rigtige men den skal vende rigtig Jeg ville nok save den øverste " halvdel " væk tæt på understøttelse og den nederste på den med det lange stykke, så det er den der ligger af på den korte..
Når jeg skriver " halvdel " mener jeg skråt. Altså et par cm hak lodret og så ellers skråt op til et par cm fra toppen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis