Køb af hus i gasbeton

Hej

Jeg har kig på et hus fra 1964. Ydervægge beskrives i tilstandsrapporten som "Massiv murværk, facader af gasbetonblokke." Facaden er malet. Der er i tilstandsrapporten nævnt en kritisk skade som lyder:

Skade: Massive ydervægge er flere steder forsynet med indvendig beklædning.
Risiko: Der er målt fugt på bagsiden af ydermur hvor der ikke er beklædning. Derfor er der risiko for fugtansamling og skimmeldanelse bagved forsatsvægge/indvendig beklædning.

Herudover påtales også en alvorlig skade ang. rust ved flere varmeinstallationer/rør.

Er det nu jeg dropper ideen om at købe eller er det ikke så farligt som det lyder? Jeg har planer om at der skal facadeisoleres og bad/køkken skal flyttes (evt. gulvvarme med efterisolering) så her vil der lægges nye rør - men om det fikser problemet eller bare pynter på grisen ved jeg ikke?

- Niels 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et gasbetonhus med indvendig isolering vil jeg ikke være glad for at købe.

Hvis det har eller får udvendig isolering vil jeg ikke være bekymret. Halvdelen af de huse der er bygget de sidste 50 år er med indvendige gasbetonelementer, isolering og ydermur. I dag bygges der også sommerhuse på den måde, hvor der dog er en let ydervæg. Så der er ikke noget galt med materialerne, i den rækkefølge.

Det er dog meget dyrt at isolere udvendigt. Vinduerne skal flyttes ud, hvis det skal se ordentlig ud.
Jeg bor i gasbetonhus. 
Vi har skiftet alle døre/vinduer, og isoleret sokkel og gasbetonmurene. 
Hvis det giver mening for dig, økonomisk, og hvis huset kan bære det (er udhæng tilstrækkeligt store til at du kan isolere udvendigt) ville jeg ikke være bekymret.
Jeg synes formuleringen om fugt lyder mærkelig.. der er konstateret fugt, hvir der ikke er beklædning? Er det fordi det var der man kunne måle? Eller er der fugt flere steder?

Rust-problemet er svært at vurdere.  Hvor let er det at komme til? Det er muligt det er noget du selv kan fikse.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg kommer næsten helt sikkert også til at skifte vinduer i samme ombæring med facadeisoleringen. Huset er bygget helt op ad skel i sin tid, hvilket betyder der ingen vinduer er på den største ydervæg - så det er begrænset hvor mange nye (4) der skal investeres i   Resten er overlys vinduer.

Må man spørge hvad det kostede dig med isoleringsopgaven? Huset her er et lille hus på 80 m2 og jeg har forventninger om selv at gøre alt forarbejdet og lade en murer om pudsningen.  

Hvis huset ligger direkte i skel, kan du ikke udvide huset med 10 til 15 cm uden naboens accept.
Annonce
efry skrev den 26-04-2023 16:27:14

Hvis huset ligger direkte i skel, kan du ikke udvide huset med 10 til 15 cm uden naboens accept.

 Tror den er en halv meter fra skel - men det betyder vel det samme med accept? 

Skifter du selv vinduer, så husk at trække dem frem, så de bryder kuldebroen. Eller gør specifik opmærksom på det, til eventuelle håndværkere. Det har været svært, hos os, at få dem til det. (De er skiftet efterfølgende) 

Jeg forestiller mig ikke din nabo skal acceptere, når der er afstand til skel. Men snak med kommunen, inden du går i gang. De er sikkert ganske hjælpsomme. 

Jeg tror vi gav i omegnen af 100.000 (facade plus sokkel, hvor jeg selv gravede ud).. Men det er svært at sammenligne, dels er det 5 år siden.. dels var det virkelig virkelig billigt, dengang..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis du alligevel har planer om at give hytten den helt store tur med udvendig isolering, nye vinduer mv., så ville jeg ikke være så bekymret over husets nuværende opbygning. Jeg gætter på, at det er afspejlet i prisen eller at du kan få et pænt afslag, som kan betale en del af renoveringsprojektet.

Men mht. formuleringen "Risiko: Der er målt fugt på bagsiden af ydermur hvor der ikke er beklædning. Derfor er der risiko for fugtansamling og skimmeldanelse bagved forsatsvægge/indvendig beklædning": Du kan overveje at bede sælger fjerne noget af beklædningen, for at konstatere om der er skimmel bagved. I værste fald, hvis der er skimmel i voldsom grad, så skal der bruges penge på at få det fjernet og renset ned. Det er bedre at vide det på forhånd!

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også