Placering af udluftnings ventiler

Jeg bor i stue etage i en lejlighed på 75m2, som desværre er dårlig ventileret. Der er fugtstyret ventilator på badeværelset, men ingen naturlig ventilation. I stuen kan vinduer ikke åbnes, kun vinduer i soveværelset og køkken.
Min tanke var at installere en duka one ventilation med varmegenvinding ved det røde kryds i soveværelset. 
Jeg er lidt sart overfor træk, hoved enden af sengen er hvor den grønne cirkel er, i stuen er den grønne cirkel hvor sofaen er og jeg typisk sidder lige under. 

Blev rådet til at have 2 ventilationer, som snakker sammen og kører modsat af hinanden. Det vigtigste for mig er god ventilation og lav co2 i soveværelset, men ville da være rart med godt klima i hele lejligheden,men er samtidig nervøs for træk i sofaen. 

Det ville være nemmest og have lidt afstand fra ventilatorer til hvor jeg opholder mig, enten sofa eller stue, ved at placere de to hvor de røde streger er(2), men så ender de jo med at være 1-1,5 meter fra hinanden. Kan Google mig til at afstanden bør være 4+ meter for at undgå "kortslutning".. Måske det er overdrevet til små ventilatorer? 

Nu står jeg med lidt muligheder
1) installere 1 enhed i soveværelset og lade den køre i cyklus på 70 sekunder ind og ud

2a) installere 2 ved de opmærkede punkter og lade dem køremodsat 70 ind/ud med risiko for kortslutning 
2b) installere som a, men via timer i app, lade dem køre enkeltvis en time ad gangen eller lignende, og ventilere hvert rum for for sig. Kan ske mens jeg er på job. 

3) installere den ene i soveværelset og den anden over hovedet i stuen så de kan køre modsat (men måske aligevel ende med at må slukke den i stuen når jeg er hjemme pga træk /støj).


Nogle input /erfaringer /forslag? 
På forhånd tak 

Jeg bor i stue etage i en lejlighed på 75m2, som... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
MNMmnm skrev den 24-05-2023 12:09:50

1. Hvad angår undertryk/overtryk så er det principielt om der kommer mere luft ind, end ud. Så er det overtryk. Suges der mere luft ud end der kommer ind. Så er der undertryk. Normalt er det ikke et problem i Alm. Boliger af lidt ældre type.
2. Emhætte og bad er altid udsugning og et krav.
3. Minimums luftskifte i rum er 1/2 gang i timen. Har du en stue der er 4x3 meter med 2,5 i højden. Så er rummet 30 m3 og ventilatoren skal så minimum give 15 m3/h
4. 2500 ppm CO2 i soveværelset er ikke godt. Det giver en dårligere søvn. 

 1)Ventilerne har en indstilling for hastighed ind og ud, så antager at det ikke bliver et problem. 

2) der er også emhætte, men den larmer og er ikke velegnet til komfort ventilation. Der er også fugt & lys styret ventilation på badeværelset, men den kan ikke trække læsset selv for hele lejligheden. 

3) lige nu er det 0 m3, med mindre jeg åbner vindue. De bestilte ventiler kan trække op til 50m3, men tænker lyd niveau kommer til at sætte dagsordenen.. De er med timere, så kan køre på høj når jeg ikke er hjemme, og nat tilstand. 

4) det er også min tanke, synes tydeligt at jeg kan mærke forskel på ventileret rum og lukket dør. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis