Placering af udluftnings ventiler

Jeg bor i stue etage i en lejlighed på 75m2, som desværre er dårlig ventileret. Der er fugtstyret ventilator på badeværelset, men ingen naturlig ventilation. I stuen kan vinduer ikke åbnes, kun vinduer i soveværelset og køkken.
Min tanke var at installere en duka one ventilation med varmegenvinding ved det røde kryds i soveværelset. 
Jeg er lidt sart overfor træk, hoved enden af sengen er hvor den grønne cirkel er, i stuen er den grønne cirkel hvor sofaen er og jeg typisk sidder lige under. 

Blev rådet til at have 2 ventilationer, som snakker sammen og kører modsat af hinanden. Det vigtigste for mig er god ventilation og lav co2 i soveværelset, men ville da være rart med godt klima i hele lejligheden,men er samtidig nervøs for træk i sofaen. 

Det ville være nemmest og have lidt afstand fra ventilatorer til hvor jeg opholder mig, enten sofa eller stue, ved at placere de to hvor de røde streger er(2), men så ender de jo med at være 1-1,5 meter fra hinanden. Kan Google mig til at afstanden bør være 4+ meter for at undgå "kortslutning".. Måske det er overdrevet til små ventilatorer? 

Nu står jeg med lidt muligheder
1) installere 1 enhed i soveværelset og lade den køre i cyklus på 70 sekunder ind og ud

2a) installere 2 ved de opmærkede punkter og lade dem køremodsat 70 ind/ud med risiko for kortslutning 
2b) installere som a, men via timer i app, lade dem køre enkeltvis en time ad gangen eller lignende, og ventilere hvert rum for for sig. Kan ske mens jeg er på job. 

3) installere den ene i soveværelset og den anden over hovedet i stuen så de kan køre modsat (men måske aligevel ende med at må slukke den i stuen når jeg er hjemme pga træk /støj).


Nogle input /erfaringer /forslag? 
På forhånd tak 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok gå med en løsning med at montere udluftningsventiler i vinduesrammerne i stedet for, hvis det er muligt. 
Det giver en jævn og lydløs udluftning og et bedre indeklima. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvis du vælger en ventilator med varmegenvinding. Som F.eks en Duka. Så er træk ikke det store problem. Da træk mærkes ved en større temperaturforskel eller ved en høj lufthastighed. Køber du en af de bedre modeller, så kan de kører efter temperatur og en CO2 eller fugt måler. Så de regulere sig selv i hastighed efter behov. Det er at fortrække en ekstern føler som placeres et andet sted i rummet. Væk fra ventilator, ydervæg, sollys og trafik fra mennesker. Derved vil den reducere støj og træk. Så hvis du vælger den løsning. Så vil jeg se efter:
Lydniveau (dB eller dBA)
Mulighed for ekstern føler (CO2 / %RH)
Timer (Natfunktion)
De behøver ikke nødvendigvis kunne “snakke” sammen og jeg vil ikke vælge at de kører modsat. Altså en udsugning og en indblæsning. Det vil give træk. 
Har du udsugning i køkkenet ?

Har du udsugning i badeværelset ?

Hvorfor mener du at din ventilation er utilstrækkelig ?

Har du generelt over eller undertryk i lejligheden ?
Thomas_Mygind skrev den 23-05-2023 22:03:52

Har du udsugning i køkkenet ?

Har du udsugning i badeværelset ?

Hvorfor mener du at din ventilation er utilstrækkelig ?

Har du generelt over eller undertryk i lejligheden ?

 Der er kun emhætte i køkkenet 

Det er en fugtstyret 100mm lodret ventilator i badeværelset.
Disse 2 er de eneste 2 luftveje ind og ud i lejligheden, udover vinduer i soveværelset og køkkenet. 
Hvis jeg sover for lukket dør, kommer co2 op på 2500ppm henover natten.



Jeg er ikke bekendt med om der er over eller undertryk, jeg har vedhæftet et par billeder omkring tryk og co2 
Annonce
For at forholde sig til trykket skal man vel kende udendørstrykket. Er der højttryk ude, og måske godt vejr, iflg måler eller DMI, så er der sikkert også højt tryk inden døre.
Har du fået foretaget dine Co2 målinger med mere end et apparat?
Iflg vedlagte er det ikke usædvanligt hvad du måler med lukket dør. Selv om du sikkert ikke er et barn :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har Duka One i kælderen og i mit tilfælde virker det perfekt at 2 af dem synkroniserer og kører modsat hinanden. Træk er der ikke noget af, da det er relativt lave luftmængder. Det er vel også en af pointerne, at man har et relativt lille, men konstant luftskifte døgnet rundt og dermed altid frisk luft.

I trådstarters tilfælder er stue og soveværelse for store og isolerede til, at det giver noget at køre parvist. Se det som to uafhængige, som kører deres eget løb. Det var i hvert fald dét råd jeg fik i min kælder (som er mindre end din stue + soveværelse).

Mvh. AllanE
1. Hvad angår undertryk/overtryk så er det principielt om der kommer mere luft ind, end ud. Så er det overtryk. Suges der mere luft ud end der kommer ind. Så er der undertryk. Normalt er det ikke et problem i Alm. Boliger af lidt ældre type.
2. Emhætte og bad er altid udsugning og et krav.
3. Minimums luftskifte i rum er 1/2 gang i timen. Har du en stue der er 4x3 meter med 2,5 i højden. Så er rummet 30 m3 og ventilatoren skal så minimum give 15 m3/h
4. 2500 ppm CO2 i soveværelset er ikke godt. Det giver en dårligere søvn. 
Kravet om udskiftning af alt luft hver anden time er kun et krav i nye tætte huse. Plantegningen med selvstændigt køkken, ligner ikke noget i en ny bygning.

Jeg ville blot lade døren til soveværelset stå på klem, så fugt og CO2 kan fordele sig i hele lejligheden. Et passende antal Duka-ventilatorer vil hjælpe på indeklimaet. Man skal dog ikke forvente den helt store forskel, men der vil være mindre risiko for dug. CO2 har en god evne til at sprede sig, der vil den åbne dør kunne løse det lige så godt.
JohnLarsen skrev den 24-05-2023 11:26:17

For at forholde sig til trykket skal man vel kende udendørstrykket. Er der højttryk ude, og måske godt vejr, iflg måler eller DMI, så er der sikkert også højt tryk inden døre.
Har du fået foretaget dine Co2 målinger med mere end et apparat?
Iflg vedlagte er det ikke usædvanligt hvad du måler med lukket dør. Selv om du sikkert ikke er et barn :-)

 Jeg har lige prøvet at flytte måler udendørs, det ændrede ikke på lufttryk, men vindue har også stået åben, så forventede vel også at det ville udlignes hurtigt, ved ikke hvordan der skulle opstå forskel uden aktive ventiler kørende. Måling passer fint med det angivede tryk i vejrudsigter for området. 

Jeg lånte en måler via min forsikring gratis, og investerede efterfølgende i en airthings view plus, ved ikke om de er 100% præcise, men jeg oplever det samme med begge når døren er lukket. Jeg bilder migelv ind at jeg tydelig kan mærke forskel på søvn kvalitet, når jeg sover i udluftet rum med dør åben og co2 omkring 800 og lukket dør og co2 over 2500. 

Jeg gik med løsningen med ind og ud 1meter fra hinanden på ydervæg og en i stue og soveværelset.
Der er mulighed for genvinde og omvendt ind/udsugning på de to. Er ikke monteret endnu, men skal give et referat af hvordan det virker /føles til den tid. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis