Bygge trægulv til telt - gode råd

Hej LDSere

Jeg skal over de næste 10 år leje trægulv mindst 5 gange til 6x15 meter telt.
Jeg har prøvet plastik gulve og det er piv dårligt i haven.

Jeg har haft bedst fornøjelse af træguld i 0,5 meter x 3.0 meter som består af 5-6 brædder med reglar under.

Dette har jeg nu tænkt mig at bygge da jeg har adgang til tømmervirksomhed maskiner.

Min plan er:

Købe 330 stk fer og not brædder i kvinta kvalitet ca 22x95x3000. (eller hvad der nu giver minimum 90 kvm + lidt reserve)
Køber 65 stk reglar 28x95x3600

Slå det sammen, skrue skruer ned i skråtgående regler og skære kanter til så 5 brædder passer til et gulvmodul.

Mine spsm:
Er der noget jeg overser:
trykimprægnerede reglar? men er det ikke giftigt og skidt at håndtere?
Olie eller lak til gulvoverflade?
Tror i Seksta (tagbrædder) kan bruges og spare kvinta kvaliteten væk?
Hvilke plader bør benyttes til at samle "enderne" på gulv modulerne?
Hvor længe skal sådan olie / lak tørre før gulv kan benyttes? (konfirmation d. 20 maj:-) )
Eller andre gode kommentarer så jeg ikke overser potentielle udfordringer :-)

Tak 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bruger samme type brædder under på tværs. Det er ikke nødvendigt med reglar. Når du skal stable det for opbevaring, så fylder reglar også meget. Her lægger du det i øvrigt hver anden plade omvendt så fylder det mindst. 
Det er ikke nødvendigt at skrue skråt ned. Bare synlige skruer, det ses ikke ( når musikken spiller) 
Det er heller ikke nødvendigt med tryk imprægnering, brædder lægges vel på lager på tørt sted til næste gang der er en nabo eller ven som skal låne dem.  
De 3 tvær brædder du har under skal sidde på skrå, så det er 10 cm forskudt på den 1/2 meter. Så skal det stikke 4-5 cm ud i hver side. Ved at det stikker ud  så kan det låse de 2 plader sammen, og på skrå så tværbrædder kommer ikke i vejen for hinanden, når de stødes sammen. 
Lidt på samme måde låses ender sammen. Der skrues et 25 cm bræt 1/2 under inderst i den ene ende og yderst i den anden ende. Når det så skubbes sammen låser det hinanden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar.
Hvilken plade type ville du anvende ved ender ig hvilken trækvalitet til gulv?
Og sidst ville du behandle modulerne?
Tak for gode svar
Du kan nok med fordel, flække de brædder som du skal bruge til de skrå tværgående under. på den måde skel de ikke sidde helt så skrå. Men lad der alligevel være lidt margin så det er let at sætte sammen
De skal placeres ret præcis ens så alle gulvplader kan vendes og stadig sættes sammen. Derfor kan det være en fordel at starte med at lave en skabelon, hvor der er nogle søm eller andet som pindene lægges op imellem 
Min opskrift er ikke gebet ud af luften, men kobber fra nogle som jeg har lejet et par gange, og som jeg også har hjulpet med at lægge ud i større "lokalet" 
Det virker rigtig godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis