Save i linoleums bordplade

Jeg har en linoleums bordplade, som jeg gerne vil afkorte på langs. Den er 160 cm, 25 mm tyk. Jeg har en Black & Decker håndrundsav til omkring 1000 kr og en 80 tands klinge til træ til 199 kr. Er det mon godt nok.

Hvordan saver jeg bedst i sådan en plade. Skal linoleummet vende ned af eller op af? Kan jeg overhovedet save det pænt uden det krakelere?

På forhånd tak for hjælpen. 1000 tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En håndrundsav er efter min mening noget der hører forrige årtusinde til, eller til groft arbejde på byggepladsen. En dyksav er langt at foretrække, alternativt kan kanten rettes af med en overfræser på en førringsskinne efter du har savet.
Prøv at save pladen længere ude på det stykke der skal skæres af, så kan du se resultatet uden at ødelægge noget.

Selvbygger med stort S. 
Nu er det jo antallet af tænder på saven der afgør om den laver et flot snit og ikke om saven kan køre i en rille i et stykke metal  

Du skal indstille saven så dybden er ca 1/2 cm mere end pladen, det betyder nemlig at der er flest mulige tænder i pladen samtidigt, og dermed kan den bedre "spytte" savspånerne væk.

Men jeg vil også sige at du skal prøve med et snit før det endelige snit.

Du kan eventuelt også bruge "offertræ". Hvor du monterer en plade under den plade du skal skære og så skærer igennem dem begge med et snit, så flosser kanten ikke på undersiden.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Og for at svare på et kritisk spørgsmål: bordet lægges med linoleum nedad så saven kører på undersiden af bordpladen, og ikke på linoleum. 

Elektronikteknikeren
Du kan spænde et lige stykke på som du kan køre efter. Det kan være et bræt, 2 m lodstok eller lignende.
Hvis ikke rundsaven magter det uden at klingen kommer til at varme for meget ( for lidt fremdrift ) Så kan den stille til at save 1/2 igennem første kørsel og så helt igennem bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har lige skåret små 30 meter linoleumsplade jeg selv har limet med en fintandet rundsav. Jeg skar det med en dyksav med skinne og jeg skar det med linoleumssiden opad, det blev rigtigt fint. 
Fukssvans i flad vinkel. Det er meget lettere og hurtigere end de fleste tror.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis