Bæreevne træterrasse

Sønnen ønsker sig en pool. Nærmere bestemt en gigantpool med 5-6.000 liter (koldt) vand. Den var aftalt at skulle stå på en planlagt cirkulær terrasse af sten. 

Konen vil nu have den integreret i vores nuværende træterrasse. Men stadig helst med poolen ovenpå om sommeren (eller en spa engang).

Spørgsmålet er så, hvordan jeg sikrer mig, at underlaget kan bære det?

Fundamentskruer kan ikke. Jeg kan ikke finde bæreevne på hhv fundament på sten (med grus under) og støbte stolpebeslag. Jeg ved, at der ligger ler ca 50-60 cm nede, hvis det er relevant.

Hvorfor på terrassen? Havens græsareal er ikke vildt stort / praktisk til en pool, og en pool ødelægger græsset. Står den på en terrasse er den også enklere at holde fri for jord / græs mv
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis terrassen er tæt på jorden, så klodser du den på f.eks. 30x30 fliser, kun gravet få cm ned hvis der skal afrettes lidt for at det kan være vandret. Ligger de med ca. 1 m afstand vil det kunne holde til de 6  tons fordelt over et areal. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-04-2023 22:57:23

Hvis terrassen er tæt på jorden, så klodser du den på f.eks. 30x30 fliser, kun gravet få cm ned hvis der skal afrettes lidt for at det kan være vandret. Ligger de med ca. 1 m afstand vil det kunne holde til de 6  tons fordelt over et areal. 

 Med areal mener du et badebassin?


Hjælper det at sætte dem endnu tættere? Der er jævn stabilgrus under, så det er ikke alt for besværligt at sætte dem tættere 
Jeg mener at sådan et bassin jo dækker et areal så det trykker over et større stykke.  Er der 0,5 m vand i den passer det med 3 x 4 m. eller lidt tilsvarenede hvis det er rundt. 
Så har du jo ca 500 kg tryk på hvert punkt, det er ok.
Men det hjælper på de underliggende reglar at der er kortere imellem understøtninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-04-2023 07:37:15

Jeg mener at sådan et bassin jo dækker et areal så det trykker over et større stykke.  Er der 0,5 m vand i den passer det med 3 x 4 m. eller lidt tilsvarenede hvis det er rundt. 
Så har du jo ca 500 kg tryk på hvert punkt, det er ok.
Men det hjælper på de underliggende reglar at der er kortere imellem understøtninger. 

 Tak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis