1- eller 2-strenget radiatoranlæg?

Hej alle 👋

Jeg er helt ny herinde, så hvis jeg gør noget galt så tøv endelig ikke med at sige til, så retter jeg til 😊
 
Vi har lige overtaget et hus og er i den forbindelse meget i tvivl om radiatoranlæget i huset og har ingen forstand på dette, kan man ud fra billeder af nogle radiatoere gætte sig til det?

Der er oliefyr i huset der snart skal skiftes ud med noget andet

Kan man ikke se det ud fra dette, så tager jeg hurtigst muligt gerne nogle nye billeder

På forhånd tak


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden   
Ud fra dine billeder, er det ikke til at se om det er et 1 eller 2 strengs anlæg.
Det kan i det hele taget være svært at finde ud af, den sikre måde er hvis man kan se rørene der går rundt i huset.
Men prøv at sæt et billede ind af rørene omkring oliefyret.

Dog vil jeg sige at ud fra dette billede ligner det mest et 2 strengs anlæg..
Kan du spotte hvor de to rør er tilsluttet?

Vi prøver igen, i morgen --
Umuligt og konstatere ud fra billederne, men prøv at lægge en hånd på den sidste radiator - er den betydelig koldere end den første radiator på strengen er det nok 1-strenget anlæg. Ved 2-strenget radiatoranlæg bør alle radiatorer være lige varme. I begge tilfælde kræver det at alle radiatorer er skruet lige meget op for varmen. Ps. Ved førstnævnte plejer radiatorventilhuset også at være større, end ved sidstnævnte.    
je_ns skrev den 25-04-2023 13:44:48
Kan du spotte hvor de to rør er tilsluttet?

Tak for hurtigt svar, jeg har desværre ingen ide om hvor de rør generelt går hen, i rummet ved siden af på det billede du har citeret er der et badeværelse der ihvertfald har gulvvarme (som det eneste rum)

Ser om jeg inden for et par få dage kan tage en masse billeder af oliefyrets rør

På forhånd tak
På første billede ses et langsgående rør på væggen. Hvis det er varmt, kunne det tyde på at du har et er- kreds anlæg.
Prøv at lukke for alle radiatorer. Efter et stykke tid kan du føle på returroret ved fyret (inden tilgangen fra varmtvandsbeholderen), om det er blevet koldt. Hvis det er blevet koldt, tyder det på at du har et to - kreds anlæg.

Søren O
På det første billede ses 2 rør ( 1 over og en under stikkontakten, ud over dem fra radiator. Rørene op til radiatorer har også ens dimension. Der ligner helt igennem et 2 strengs anlæg. 
På det seneste billede er radiator ved at falde ned, ellers er det kunstnerisk opsat    

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Så fik jeg lidt billeder af oliefyret, kan det hjælpe noget? 
og på den anden side af denne væg(til ventre, der hvor de to rør går vandret) sidder der en radiator, det passer umiddelbart med placeringen af radiator.
Denne radiator er placeret i rummet lige ved siden af fyret, måske det også kan give et fif

Den radiator er jo tilslutte 2 rør. Så igen der er ingen tvivl om at det er 2 strenget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-05-2023 13:45:15

Den radiator er jo tilslutte 2 rør. Så igen der er ingen tvivl om at det er 2 strenget. 

Det har du da ret i, så kan det jo næsten ikke være andet, kan der være en chance for at et hus kan have begge dele, eller ville det være underligt? Kunne heller ikke lige finde ud af hvad for noget af fyret jeg skulle tage billeder af

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis