Fastlåst bjælke i jord

Hej LDS’ere

Jeg forsøger at hive en bjælke op ad jorden som tidligere har været brugt i forbindelse med et hegn. Bjælken ser ud til (tror jeg) at være støbt ned i noget cement eller ligende, den rokker i hvertfald ikke en meter hvis jeg hiver og flår i den..

Som i kan se på mit billede, så har jeg forsøgt at grave fri rundt om bjælken i håbet om at kunne skære den over så langt nede som muligt. Men, min multicutter med en HCS klinge monteret får ikke rigtigt fat før den stopper, det lader til at træet er for hårdt.. Så hvad Fa… gør jeg nu??

På forhånd tak for jeres gode råd og tid.

Mvh. Mathias 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville grave et ordentlig hul, altså 40-60 cm ned, rundt på de 2 sider af stolpen. Så kan stolpen sikkert væltes lidt til side og derefter trækkes op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan forvente, at stolpen er gravet omkring 1m ned under niveau, og at der er støbt mindst 50cm fra bund og op. Dit billede viser ikke ret meget andet end en stolpe, der stikker op, og en meget lille klinge på en multicutter. Enten tager du fat, og graver skidtet op, hvilket i mine øjne ville være den rigtige løsning, eller også får du fat i en bajonetsav, og kapper stolpen over.

Hellere leje end at bo på gaden.
Har du ikke en vinkelsliber?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Vinkelsliber til træstolpe ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har haft held med at trække faststøbte stolper op, ved at tage en lang regel 3m+ og skrue den fast på stolpen et lille stykke over jorden. Den skal stikke 50-100cm ud på den ene side. Nu kan du bruge det lange stykke til at løfte i.
Du skal bruge en så kraftig skrue som muligt..
Hvis du er heldig, efterlader det bare en betonklods med et firkantet hul i, under jorden. Hvis du er uheldig, skal du have hele klumpen med op, det er nok mere besværligt 😅

Det var faktisk her jeg fik ideen fra:
Bolius​​​

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 26-04-2023 09:54:16

Jeg har haft held med at trække faststøbte stolper op, ved at tage en lang regel 3m+ og skrue den fast på stolpen et lille stykke over jorden. Den skal stikke 50-100cm ud på den ene side. Nu kan du bruge det lange stykke til at løfte i.
Du skal bruge en så kraftig skrue som muligt..
Hvis du er heldig, efterlader det bare en betonklods med et firkantet hul i, under jorden. Hvis du er uheldig, skal du have hele klumpen med op, det er nok mere besværligt 😅

Det var faktisk her jeg fik ideen fra:
Bolius

Godt tips..

Det hjælper også at rokke stolpen, så hullet bliver udvidet lidt..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis