Underligt problem med brugsvandet - oliefyr

De sidste par uger har vi oplevet at vandet i køkkenet er “lidt underligt”.

Når hanen ikke har været brugt i lang tid, er det som om der står varmt vand i røret.

Jeg er lige kommet hjem, og hanen har ikke været brugt siden i morges kl. ca. 6. Om der blev brugt varmt vand på det tidspunkt, ved jeg ikke. Jeg åbner hanen på koldt vand og der kommer koldt vand ud. Kort efter kommer der varmt vand i et par sekunder, hvorefter det bliver koldt igen. Samtidigt er gulvet foran hanen mærkbart varmt.

Hvad kan det skyldes?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
24467 7480
Det kan være rørskade på din varm vands installation. De kolde vandrør ligger tæt på de varme, og hvis der strømmer varm vand ud så vil de kolde blive varmet op helt lokalt.
Så du skal nok kigge på din vandmåler, og se om den holder stille når der ikke er forbrug. 
Forbyd toilet skyl 10 - 15 minutter og se så om den står stille. 
Hvis den alligevel kører så lukker du for koldvands tilførsel ved varm vands beholder. Så går måler i stå og du kan være ret sikker på en utæthed der hvor gulvet føles varm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Jakob M.
Jakob M. Trådstarter
32
Tak for svar.

Jeg har holdt øje med vanduret. Det stod på 682152. 12 minutter senere stod den på 682154. Vi brugte ingen vand. 2 liter på 12 minutter. Vi har ingen haner der drypper eller toilet der løber. Jeg undrer mig dog over at vanduret ikke er kommet med en leak alarm. Måske alarmen bliver annuleret når man begynder at bruge vand.

Kan man mon forklare det til forsikringen uden at have haft en VVS’er på besøg? Eller er det bedre at have talt med en fagmand først?
ev elmand
ev elmand
24467 7480
Du kan melde det til forsikring. Men først skal du lukke for tilførsel til varmvands beholder og se at måleren går i stå. 
Jeg kender ikke vandmålere med leak alarm. Men der er eksterne overvågnings systemer som kigger efter om der på et eller andet tidspunkt på døgnet er nul i vandforbrug. Hvis ikke så kan det give alarm
Men få fat i forsikring, hvis du har en rørskade forsikring. Så må de tage stilling til den videre fremgangs måde. 

m.v.h. Erik
Jakob M.
Jakob M. Trådstarter
32
Ok.

Jeg har ikke mulighed for at slukke for tilførsel til vandbeholderen lige nu, da jeg ikke er hjemme. Vanduret bliver målt af til morgen, og så må jeg se hvad hvor meget vand der er løbet igennem.

Jeg har anmeldt det til forsikringen og har skrevet til vandværket, om de har oplevet øget forbrug.
ev elmand
ev elmand
24467 7480
Vandværket kan ikke registrere 1 liter / 6 minutter. 

m.v.h. Erik
Jakob M.
Jakob M. Trådstarter
32
Røret er blevet tryktestet, og der skulle være en utæthed. Dagen efter blev der lavet lækagesporing med termografi og gas. Der er et utæt rør og han havde en mistanke om hvor skaden var. Efterfølgende er noget af køkkenet blevet fjernet og gulvet brudt op. Utætheden skulle være lokaliseret. Skaden er tæt på væggen mod badeværelset, så måske badekarret også ryger.

Der er blevet taget en prøve fra undersiden af badekarret, da der var mistanke om asbest.

Der har været lukket for vandet siden tirsdag, og vi er fraflyttet huset.
Annonce
ev elmand
ev elmand
24467 7480
Og du har naturligvis fat i forsikring

m.v.h. Erik
Jakob M.
Jakob M. Trådstarter
32
ev elmand skrev den 29-04-2023 22:56:46

Og du har naturligvis fat i forsikring

Ja. Alt er godkendt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg