Boring i sten fundament

Jeg skal have boret et 45gr hul fra bryggers gulv/mur overgang, til føring af flere kabler så de kommer ud under terræn for at undgå kabelskærm på væggen (udvendigt).
Kan det gøres med et SDS bor, uden slagfunktion? jeg tænker et slagbor ville huset ikke være glad for.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et SDS bor bore elendigt uden slagfunktion, da det har et kraftigt skær, som netop er beregnet til slagfunktionen, hvor det knuser materialet, istedet for at skære.
Så køb et almindelig beton/mur-bor.

Vi prøver igen, i morgen --
du kan roligt bore med dit SDS bor med slag. Der bliver boret masser af huller med slagbor uden skade på huset.

fase
Når du borer i den retning så bliver det jo i beton sokkel. Så SDS bor i god borehammer er nok det eneste der kan gå igennem. Du skriver "flere kabler" så skal det være meget stor bor. 
Husk at ved 30 cm sokkel skal du bruge mindst 42 cm bor for at nå igennem ved 45 grader. Ved tykkere sokkel naturligvis det længere 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er tit en god idé at starte med et tyndt “pejlebor” (det hedder noget andet, jeg ikke kan huske). Og så arbejde sig op i størrelse. Det minimerer risikoen for afskalning ved udgangshullet.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der sker også det med et tyndere hul først at eventuel borestøv kan falde neden ud. Det er nogen gange et problem at få boresmuld opad i større mængder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
nu er det jo ikke betonsokkel, men kampesten + mørtel, fra år 1900   

Til boring i kampesten er en borhammer, med et friskt bor vejen frem..           

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis