Udskiftning af yderkabel til Nexus 7 gear (gennemføring af kabel i stelrøret)

Jeg er ved at udskifte et Shimano Nexus 7 geargreb inkl. kabel og yderkabel. Umiddelbart ser det nogenlunde let ud efter at have kigget diverse videoer igennem, men jeg er stødt på et irriterende problem. Nemlig gennemførslen af yderkablet inden i stellet.
Der er en indføring foroven og forneden som vist på billedet, og jeg troede faktisk at det var et gennemgående rør eller sliske på indersiden af stellet, og så havde det været nemt. Men det er det ikke, kabler løber bare inde i stelrøret.
Problemet nu, hvordan dælen får man ført kablet igennem så man rammer indføringshullet foroven eller forneden (afhængig af hvad vej man begynder)? Kablet ender hele tiden for enden af stelrøret.
Set i bakspejlet skulle jeg selvfølgelig have tapet det sammen med det gamle kabel, så ville det sikkert kun have taget et par minutter. Men det gjorde jeg desværre ikke 
Nogen gode ideer?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis nogen skulle være interesseret, så fik jeg lige et genialt svar i en FB-gruppe: Jeg sugede simpelthen en snor igennem med støvsugeren, tapede kablet på og trak det forsigtigt tilbage!
Det var 1 metode, som virker når det er lukkede rør.
Jeg ville råde dig til med et stykke 1,5 mm ledning eller ståltråd at indføre et stykke i den ene ende med et bukket øje og et stykke i den anden ende med en krog. Så er det bare at fiske indtil de rammer hinanden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, det vil jeg skrive mig bag øret. Jeg prøvede med ståltråd, dog bare ét langt stykke, og det var lige så umedgørligt som kablet. Men kan godt se at det med en krog kan være en fidus   

PS. Indføringshullet er kun ca. 5 mm, så det bliver en ret lille løkke og krog.
Jeg synes den løsning du brugte, var det mest smarteste. :-)

jhb skrev den 24-04-2023 10:45:56

Jeg synes den løsning du brugte, var det mest smarteste. :-)

Det virkede også vildt godt. Første gang havde jeg klippet et par meter snor af, og bum - så havnede hele snoren i støvsugerposten   

Anden gang lod jeg den sidde på rullen ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis