Fra punktfundament til støbt gulv

Hej LDS,

Jeg har planer om at konvertere en eksisterende carport til et let isoleret værksted.
Carporten er af træ, står på punktfundament og har flisebelægning, som vist på første skitse.

Fliserne dur ikke til værkstedsgulv. Loftet er ikke så højt, så gulvet skal ikke gå over nuværende niveau.
Derfor tænker jeg at jeg skal støbe et betongulv, men det så vidt jeg kan forstå kræver det at jeg har et fuldstøbt fundament.

Det vanskelige er så at jeg helst vil undgå at fjerne den eksisterende carport for at lave fundamentet. Jeg forestiller mig at jeg midlertidigt kan understøtte konstruktionen med nogle bjælker, grave ud under væggene og støbe et fundament, som vist på anden skitse.

Er min idé helt tosset? Er der noget nemmere og smartere jeg burde gøre i stedet?

Mvh. Søren
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt støbe beton gulv uden at lave fuldstøbt fundament. Ud over at der skal graves lidt nead så kræver det bare en støbeform. Altså en pladekant hvor du vil have at sokkel slutter. Og så skal der laves noget så skadedyr ikek kan komme ind. Det kan være f.eks. Hardy plank langs muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-04-2023 15:52:38

Du kan godt støbe beton gulv uden at lave fuldstøbt fundament. Ud over at der skal graves lidt nead så kræver det bare en støbeform. Altså en pladekant hvor du vil have at sokkel slutter. Og så skal der laves noget så skadedyr ikek kan komme ind. Det kan være f.eks. Hardy plank langs muren. 

Umiddelbart er jeg lidt bekymret for at have et betondæk uden en barriere mod skadedyr, som går et pænt stykke ned i jorden. Specielt hvis det skal isoleres med flamingo.
Vi bor langs et vandløb hvor der uundgåeligt kommer mus og rotter forbi. Vi har en anden gammel bygning på ejendommen, hvor der er støbt beton direkte på jorden, og der har mus og rotter undermineret gulvet godt og grundigt. Af samme årsag er fliserne i carporten skæve.
Kan man grave fibercementplader ned langs kanterne for at holde dyrene ude?

Du kan sagtens grave fiber cementplader ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis